“Wandelen is de meest laagdrempelige vorm van bewegen en het is de meest inclusieve sport van Nederland. Heel veel mensen kunnen het doen”, aldus Hella de Weger. Zij is brand & marcom director bij a.s.r. en vertelt enthousiast over de samenwerking van de verzekeringsmaatschappij met Koninklijke Wandelbond Nederland (KWbN). De partijen tekenden op 5 februari een vierjarige verbintenis. Dit jaar was a.s.r. al zichtbaar bij 24 lokale Avond4daagsen. De Weger en KWbN-directeur Gijs Janssen vertellen over de samenwerking: “We willen wandelen onweerstaanbaar maken voor iedereen.”
Wat waren voor a.s.r. (de tweede grootste verzekeraar van Nederland) de overwegingen om met KWbN in zee te gaan? De Weger: “a.s.r. heeft drie strategische thema’s: duurzaam wonen en leven; financiële redzaamheid en inclusie; en tot slot vitaliteit en duurzame inzetbaarheid. Vanuit die thema’s kijken wij als bedrijf naar onze maatschappelijke rol. We zien continu in het nieuws en in onderzoeken dat Nederlanders te weinig bewegen. Dat heeft negatieve impact op de vitaliteit en leidt tot meer ziekte en uitval. Zoiets heeft natuurlijk een enorme menselijke impact. Het verkleint de kwaliteit van leven, op individueel niveau, maar het heeft ook impact in families of vriendengroepen. Daarnaast is er ook een maatschappelijk effect, zoals hogere zorgkosten of minder duurzaam inzetbare werknemers. We zetten als verzekeraar al in op preventie bij zowel werkgevers en consumenten – bijvoorbeeld door a.s.r. Vitality aan te bieden bij veel van onze verzekeringen en pensioenen. Maar de maatschappelijke ontwikkelingen leidden ook tot de vraag wat wij nog meer konden doen. Een optie was bewustwording te creëren door bijvoorbeeld een professionele sporter te sponsoren en deze in te zetten als ambassadeur. Wij wilden echter juist een wezenlijk verschil maken in het leven van zoveel mogelijk mensen. Door te investeren in wandelen, hebben wij eigenlijk de keuze gemaakt een heel groot deel van Nederland te sponsoren”, voegt De Weger lachend toe. “We besloten ons eerst te richten op jonge gezinnen omdat we daar de meeste impact kunnen maken met wandelen. Ook kinderen bewegen te weinig en zij hebben nog een heel leven voor zich. Zij zijn letterlijk de toekomst. In gesprekken met KWbN bleek al snel dat de Avond4daagse een prachtig platform was.”
Door te investeren in wandelen, hebben wij eigenlijk de keuze gemaakt een heel groot deel van Nederland te sponsoren
Gijs Janssen merkte al in de eerste gesprekken met a.s.r. dat beide partijen goed bij elkaar pasten: “We hebben elkaar gevonden in het toe willen voegen van maatschappelijke waarde. a.s.r. is een groot bedrijf, maar het heeft ook een familiecultuur. Ze richten zich op jonge gezinnen en ouders, daarom zijn we ook bij de Avond4daagse uitgekomen. a.s.r. is daar voor vier jaar hoofdsponsor van geworden.”
Janssen bestempelt de Avond4daagse als “een oer-Hollandse traditie”. Het evenement wordt op vijfhonderd plaatsen lokaal georganiseerd. “Daar zit de kracht, maar ook gelijk de uitdaging”, aldus Janssen. “Het zijn vijfhonderd unieke evenementen verspreid over heel Nederland. KWbN heeft de Avond4daagse als merk sterk gemaakt. Maar we vinden het ook belangrijk het evenement zelf, dus lokaal, te ondersteunen. Daarbij hebben we als bond een faciliterende rol. De waarde die wij toevoegen zit in het aanbieden van onder andere verzekeringen en een vergunningenservice om de organisatoren te ontlasten. Maar ook bijvoorbeeld in het produceren van medailles, diploma’s, enzovoorts. Wij zorgen voor de randvoorwaarden om de Avond4daagse te kunnen organiseren en zo aantrekkelijk mogelijk te maken.”
Afgelopen zomer was a.s.r. aanwezig op 24 locaties. De Weger: “We maken op die locaties een nog groter feestje van de Avond4daagse. Er is een DJ, er zijn enthousiaste a.s.r. collega’s die de deelnemers aanmoedigen, we maken polaroidfoto’s en met een fotoframe kunnen mensen digitale foto’s maken. Ook zorgen we ervoor dat de mascotte, Fiero, aanwezig is. Dat werkte heel goed”, constateert De Weger. “Het zorgde voor zoveel plezier bij de kinderen! Daarnaast ontwikkelen we ook online content om wandelen onweerstaanbaar te maken. Het doel is uiteindelijk dat gezinnen zich realiseren: wandelen is superleuk, dit moeten we vaker doen!”
Om het enthousiasme vervolgens na de Avond4daagse vast te houden, stimuleert a.s.r. ook wandelen op veel andere manieren. De Weger: “Zo kunnen mensen via a.s.r. wandelingen bij hen in de buurt opzoeken, bijvoorbeeld die op onze eigen landgoederen. a.s.r. is na de Nederlandse staat de grootste grootgrondbezitter in Nederland en we hebben veel prachtige wandelingen op onze landgoederen, die we daarvoor openstellen. Zo werd een wandeling langs Landgoed Junne uitgeroepen tot wandelroute van 2025.
Ziet a.s.r. al effecten van de campagne na het eerste jaar Avond4daagse? De Weger: “We zien in onze merkcijfers een positief effect als het gaat om imago en bekendheid van a.s.r. en het programma a.s.r. Vitality – waarbij je beloond wordt door te wandelen. En ook op het vlak van merkoverweging zien we een significante toename. Maar het gaat ons uiteindelijk met name om impact: krijgen we echt meer mensen aan het wandelen? Wat we nu bijvoorbeeld al zien, is dat zich bij KWbN sinds onze sponsoring steeds meer locaties aanmelden om een Avond4daagse te organiseren.”
Gijs Janssen is blij met de nieuwe aanmeldingen van locaties die een Avond4daagse willen organiseren. “De afgelopen maanden hebben we ongeveer veertig nieuwe aanvragen gehad, dat heeft denk ik voor een groot deel te maken met de aandacht die we via a.s.r. ook krijgen in de massamedia.” Janssen tot slot, enthousiast: “Dankzij de aandacht voor de Avond4daagse groeit de aandacht voor wandelen. Ouders maken kinderen enthousiast en kinderen trekken hun ouders mee. Zo draagt de samenwerking op een geweldige manier bij aan onze missie: zoveel mogelijk mensen via wandelen in beweging brengen en zo bijdragen aan een vitaler en gelukkiger Nederland.”