Samen voor plasticvrije wateren

Op 17 september werd in Amsterdam de NN-sloep gedoopt als onderdeel van een samenwerking tussen NN Group en Plastic Whale, waar ook het Watersportverbond bij is aangehaakt. Alle drie de organisaties willen bewustzijn creëren over het gebruik van plastic en inzetten op plastic vrije wateren. Fleur Hudig, Head of corporate citizenship NN Group, Marius Smit, oprichter van Plastic Whale en Anne Loes Kokhuis, manager communicatie en commercie bij het Watersportverbond, vertellen over het belang van het partnership.

“Als NN Group vinden we het belangrijk om bij te dragen aan een duurzame samenleving en aan de circulaire economie”, zegt Fleur Hudig. “We willen dat ook toekomstige generaties kunnen genieten van deze mooie wereld. Dat betekent dat je nu actie moet ondernemen en goed moet nadenken over de impact van de keuzes die je nu maakt. Het probleem van plasticvervuiling is enorm groot geworden. Dat leeft ook bij medewerkers van NN.”

NN Group koos om meerdere redenen voor Plastic Whale, de eerste professionele plastic fishing company zoals men zichzelf noemt. Een belangrijke reden is het creëren van bewustzijn onder collega’s, relaties en leveranciers over de vervuiling door plastic. “En dat werkt vooral goed als je daadwerkelijk plastic gaat vissen”, weet Hudig. “Daarom is de sloep zo belangrijk. We willen dat onze medewerkers, maar ook onze leveranciers en klanten samen met ons gaan plastic vissen om daarmee het bewustzijn over de vervuilende werking van plastic te vergroten. Je maakt het hiermee tastbaar. Je gaat samen plastic vissen en kunt daarmee het gesprek beginnen over het verantwoord gebruik van plastic. Hiermee kunnen we het dicht bij onze mensen brengen.”

Daar komt bij dat het recyclen van het plastic zoals Plastic Whale dat doet bij NN tot de verbeelding spreekt. Hudig: “De boot is gemaakt van gerecycled plastic, maar Plastic Whale maakt ook kantoormeubilair van het plastic dat wordt opgevist. Dat geeft een extra dimensie. Zo staat er in de boardroom van NN een grote tafel die gemaakt is van PET-flessen uit de Amsterdamse grachten. Daarnaast is het sociaal ondernemerschap dat Plastic Whale laat zien voor NN aantrekkelijk. Dat je niet alleen als een stichting ‘goed doet’, maar dat je als social enterprise in staat bent een gezond businessmodel op te zetten.”

We willen het bewustzijn over de vervuilende werking van plastic vergroten

Fleur Hudig, NN Group

De keuze van NN Group voor Plastic Whale en de strijd voor plasticvrije wateren staat binnen de verzekeraar niet op zichzelf. De verduurzaming van de kantooromgeving staat bij NN al enige tijd hoog op de agenda. Zo is de ambitie om alle kantoorpanden 100% circulair te verbouwen. Vorig jaar organiseerde het bedrijf intern voor het eerst ‘Plastic Free July’. Hierbij werd onder andere werk tentoongesteld van de fotograaf Thirza Schaap, waarin de ‘Plastic Soup’ centraal staat. En dit jaar heeft NN in juli de Plastic Pledge getekend, een belofte die het bedrijf doet om duurzamer met plastic om te gaan. “De Plastic Pledge staat voor drie dingen”, legt Hudig uit. “Refuse, reduce en recycle. We willen minder plastic gebruiken in onze kantooromgeving en op zoek gaan naar alternatieven. En het plastic dat we gebruiken recyclen. We trekken hierin samen op met collega’s van Facility Management. Ook zijn we in gesprek met onze partners en leveranciers om te kijken welke afspraken we met hen kunnen maken om samen die stap naar verduurzaming te nemen.”

Een eerste stap is om geen plastic te gebruiken dat men maar één keer gebruikt, zoals plastic rietjes of roerstaafjes. Het tweede is dat NN kijkt naar vervanging en alternatieven voor plastic. De derde stap is dat NN met leveranciers het gesprek hierover aangaat, waarbij de financieel dienstverlener ook Plastic Whale wil betrekken als expert op dit gebied.
De NN sloep komt bij de andere tien boten van Plastic Whale te liggen. Alle mensen die plastic willen vissen, kunnen gebruik maken van de sloep. Daarnaast gaat NN natuurlijk met eigen medewerkers en relaties plastic vissen.

Aandacht voor duurzaamheid is bij bedrijven niet meer alleen een marcom-instrument

Marius Smit, Plastic Whale

"Stop talking! Let's start doing"

Plastic Whale begon vijf jaar geleden met het vissen naar plastic in de Amsterdamse grachten onder het motto “Stop talking! Let's start doing!” Het bedrijf ontstond nadat Marius Smit de enorme vervuiling door plastic had gezien op een strand in Borneo en hij besloot om daar wat aan te doen. Zijn allereerste uitdaging was om een boot te bouwen van plastic afval. Dat is goed gelukt, want inmiddels is de NN sloep de 11e boot die door Plastic Whale te water is gelaten. Bedrijven als Ecover, Adyen, PwC en Heineken gingen NN voor. Voor Smit is de samenwerking met NN belangrijk. “Ik ben in mijn eentje begonnen met de gedachte om een beweging te creëren. Daar heb je de juiste partners bij nodig. NN is een groot bedrijf met veel medewerkers, leveranciers en relaties. Samen met NN kunnen we veel mensen bereiken en hopelijk ook activeren om zich op deze manier positief in te zetten voor plastic vrij water en deze mooie wereld.

Smit merkt dat het plastic soup-probleem bij het bedrijfsleven steeds hoger op de agenda staat. “Aandacht voor duurzaamheid is bij bedrijven niet meer alleen een marcom-instrument. Bedrijven zien de urgentie en komen naar ons toe omdat ze er echt wat aan willen doen. Bedrijven worden door de consument ook direct aangesproken met de vraag ‘wat doen jullie?’ En dan moet het niet bij beleidsstukken blijven, maar wil men het ook concreet aanpakken en dat zichtbaar maken. We kijken dus samen met partners hoe we een programma kunnen opstellen om interne en externe stakeholders te betrekken bij onze missie plasticvrije wateren wereldwijd. Het gaat dus verder dan alleen een naam op een boot. Bedrijven vragen ons om advies bij het verminderen van hun plastic gebruik en hoe dat onderdeel te maken van een breder beleid, zoals dat ook bij NN gebeurt.”

Schoon water

Ook het Watersportverbond is aangesloten bij de samenwerking tussen NN Group en Plastic Whale. Na de acquisitie door NN van Delta Lloyd in 2017 kreeg de verzekeraar ook het sponsorship van Delta Lloyd met het Watersportverbond in handen. De samenwerking werd tot dusver niet geëxploiteerd, maar wel (financieel) gerespecteerd. Qua sponsoringstrategie focust NN Group zich immers puur en alleen op het hardlopen. De commerciële rechten die NN heeft, worden nu in het kader van de samenwerking met Plastic Whale gebruikt. Ook in de samenwerking met het Watersportverbond staan schone, plastic vrije wateren centraal.

“We hebben samen met NN gekeken welke rechten tot en met de Olympische Spelen van Tokyo in 2020 makkelijk en zinvol inzetbaar zijn”, zegt Anne Loes Kokhuis, manager communicatie en commercie bij het Watersportverbond. “Plastic Whale past heel natuurlijk bij het Watersportverbond. Het verhaal van Plastic Whale kunnen wij goed vertellen, van top tot breedte. Dat kan via onze ambassadeurs van de Olympische kernploeg tot aan het inzetten van Optimist on Tour, waar kinderen tussen de 8 en 12 jaar leren zeilen of kanovaren. Daar vertellen we nu al het belang van schoon water en dat de vervuiling met plastic afval van de Nederlandse wateren grote gevolgen heeft voor het welzijn van mens en dier. Andersom kunnen wij als Watersportverbond met dit podium ook ons verhaal vertellen. Ook het Watersportverbond zet zich vanzelfsprekend in voor schoon water in Nederland en willen wij met die boodschap zo veel mogelijk mensen bereiken.”

NN communiceert in principe de samenwerking met het Watersportverbond via Plastic Whale. Het combinatielogo wordt gebruikt waarin de drie partners vermeld staan. Kokhuis laat weten dat het Watersportverbond op zoek blijft naar een nieuwe hoofdsponsor, die ook nog voor Tokyo kan instappen. “Als er nu iemand beslist om hoofdsponsor te worden is er, natuurlijk in overleg, veel mogelijk. En zo’n initiatief helpt daar bij”, zegt Kokhuis.

Kokhuis verwacht dat de samenwerking tussen het Watersportverbond en Plastic Whale ook na het aflopen van het contract met NN door zal gaan. “Op zich staan die samenwerkingen los van elkaar. Natuurlijk is het mooi dat bestaande rechten zo gebruikt worden, maar wij vinden Plastic Whale erg goed bij ons passen. Ik zie geen reden om daar mee te stoppen.”

Kijk hieronder de doop van de NN sloep van Plastic Whale