Unilever en Blijdorp verlengen samenwerking

Op 14 mei verlengden Unilever en Diergaarde Blijdorp in Rotterdam hun samenwerking tot eind 2014. Al sinds 2001 werken Unilever en Blijdorp samen om consumenten en bezoekers te informeren over het belang van duurzaam leven.

Unilever is hoofdsponsor van de Rotterdamse Diergaarde Blijdorp. Beide dragen duurzaamheid hoog in het vaandel en vinden het belangrijk aan een breed publiek uit te leggen hoe essentieel een gezonde natuur en een gezond milieu zijn.

Unilever en Blijdorp zijn al partners sinds 2001. De verlenging van de samenwerkingsovereenkomst werd ondertekend in Blijdorp door Fred van Beek (VP Out of Home, Unilever Benelux), Richard van der Eijk (Communications Director Unilever Europa/Benelux), Marc Damen (Algemeen Directeur Blijdorp) en Gerard van der Krogt (Managing Director Unilever Food Solutions).

"Het partnership geeft Unilever een unieke mogelijkheid bezoekers te informeren over het belang van duurzaam leven en hen te laten ontdekken hoe zij zélf bewuster kunnen omgaan met onze kwetsbare natuurlijke hulpbronnen en hoe ze – door kleine aanpassingen – een groot verschil kunnen maken. Ook kunnen we laten zien wat onze gezamenlijke duurzaamheidsinitiatieven in de praktijk betekenen. Bovendien kunnen bezoekers van Blijdorp genieten van een aantal van onze producten, zoals Lipton-thee met Rainforest Alliance™-certificaat, een heerlijk broodje Unox en de lekkerste OLA-ijsjes", aldus Unilever in een persbericht over de samenwerking.

Unilever Sustainable Living Plan

In het Unilever Sustainable Living Plan dat in november 2010 werd gelanceerd, heeft Unilever vastgelegd dat men het bedrijf wil laten groeien en tegelijk de impact op het milieu wil verkleinen. Daarnaast wil Unilever één miljard mensen wereldwijd helpen hun gezondheid en welzijn te verbeteren én 100% van onze landbouwgrondstoffen betrekken uit duurzame bron.
In een toelichting zegt Unilever: "Een enorm inspirerende opdracht, waarbij we ons richten op het verduurzamen van de hele waardeketen. Een goed voorbeeld daarvan is de palmolieketen. In het Longhouse in Blijdorp geeft de begin 2013 gestarte palmolie-expositie bezoekers uitleg over herkomst en gebruik van palmolie en over het belang van – en de weg naar – een 100% duurzame palmolieketen. Een doel waarvoor Unilever zich al jaren inzet."

De jeugd van 7 tot en met 11 jaar kan sinds begin 2013 meedoen aan de speciaal ontwikkelde Ranger Bob Speurtocht die hen langs een aantal dieren in Blijdorp leidt. Afval recyclen, zuinig omgaan met water en energiebesparing: in de spannende speurtocht komen verschillende duurzaamheidsthema’s op speelse wijze aan bod en geven de dieren van Blijdorp zelf het goede voorbeeld. Wie de juiste oplossing van de speurtocht bij een van de horecapunten laat zien, krijgt een tweede kopje Lipton-thee gratis.
Bovendien maken de deelnemers die het ingevulde formulier met hun naam en adres inleveren iedere maand kans op een Blijdorp-jaarabonnement. Sinds de start in januari hebben al 9.000 kinderen de speurtocht gedaan.

Anniek Mauser, Sustainability Director Unilever Benelux: “De speurtocht en de expositie passen perfect bij onze gezamenlijke missie om bewustzijn én gedrag rond duurzaamheid bij jong en oud te verbeteren. We zijn dan ook heel trots op onze langdurige samenwerking met Diergaarde Blijdorp.”