ING maakt Project Rembrandt mogelijk

Begin februari 2019, tijdens het Nationale Rembrandt jaar, komt de NTR met het nieuwe televisieprogramma Project Rembrandt, waarin in acht afleveringen op zoek wordt gegaan naar de meest getalenteerde kunstschilder van Nederland. Het programma wordt mede mogelijk gemaakt door ING.

Project Rembrandt wil zoveel mogelijk mensen in het Nationale Rembrandt jaar in aanraking brengen met deze beroemde schilder. Dit past bij de ambitie van ING om kunst en cultuur voor een breed publiek toegankelijk te maken.
Uit 50 kandidaat-leerlingen worden 10 gepassioneerde talenten gekozen die zich in een half jaar tijd het oude ambacht van kunstschilder meester proberen te maken. Gecoacht door bevlogen docenten, kunstenares Iris Frederix en ontwerper & docent Jaap Godrie, krijgen ze de kans hun talent in figuratieve kunst te ontdekken of verder te ontwikkelen.

Iedere aflevering moeten de deelnemers nieuwe opdrachten uitvoeren en zij treden op deze manier in de voetsporen van de leerlingen van Rembrandt. De opdrachten brengen de schildertalenten naar prachtige locaties in Nederland en ontmoetingen met bijzondere figuren. De hierbij gemaakte werken worden beoordeeld door een vakkundige jury, bestaande uit Pieter Roelofs, hoofd Schilder- en Beeldhouwkunst bij het Rijksmuseum en gespecialiseerd in 17de-eeuwse Nederlandse schilderkunst, en Lita Cabellut, kunstenares. Zij bepalen: wie gaat er door en wie valt er af?

De presentatie van Project Rembrandt is in handen van Annechien Steenhuizen. De opnames zijn inmiddels gestart en het programma zal vanaf februari 2019 uitgezonden worden door de NTR op NPO 1. Ga naar projectrembrandt.nl voor updates over het programma en verdieping over Rembrandt. Project Rembrandt wordt voor de NTR geproduceerd door Helder TV.

Foto: Ruben Timman | nowords.nl