Interview: Mark Bogaerts (TCS)

Mark Bogaerts werd na zes jaar gewerkt te hebben als global sponsorship manager bij Heineken International per 1 december 2018 directeur Sponsoring Europa bij Tata Consultancy Services. Hoe kijkt hij terug op 2018 en wat zijn de verwachtingen voor 2019?

Hoe kijk je terug op 2018?
Mark Bogaerts: “2018 was voor mij persoonlijk vooral een jaar met hoogtepunten, zowel prive als zakelijk. Om het daarbij te houden, bij Heineken een aantal mooie projecten zoals het Holland Heineken House in Korea, de deal met de Heineken Champions Cup maar zeker ook de voorbereidingen op het WK rugby 2019 in Japan. En natuurlijk mijn overstap naar TCS.”

Waarom de overstap van Heineken naar TCS?
“De stap naar TCS is voor mij vooral een logische volgende stap. Mijn ambitie was duidelijk, een commercieel strategische functie waarbij ik actief kan zijn in het internationale sport business domein. Ik had nog geen plannen met het WK rugby in het vooruitzicht maar de geboden rol is echt een unieke kans waarin veel ruimte en mogelijkheden zijn en ik veel van mijn opgebouwde kennis en ervaring kan toepassen. Deze stap is ook een verbreding van mijn ervaring, van B2C naar B2B en naar hardlopen als sponsorplatform.”

Wat worden bij TCS jouw belangrijkste taken?
“Men heeft me gevraagd de volgende fase met betrekking tot sponsoring binnen TCS Europa te ontwikkelen, van strategie tot aan structuur en wellicht nieuwe sponsorships. Maar zeker ook de bestaande running partnerships met de TCS Amsterdam Marathon, de TCS Lidingolopet en de Virgin Media London Marathon waar TCS technology partner is verder uitbouwen en activeren samen met mijn team. Daarnaast is er een gedeelde ambitie om het effect en meetbaarheid (middels data) van sponsoring op de business beter inzichtelijk te krijgen.”

Er gebeurt al tijden veel in running, de laatste tijd vooral op gebied van commercie

Wat zie jij de komende jaren als belangrijke ontwikkelingen op jouw vakgebied en running?
“Er gebeurt al tijden veel in running, de laatste tijd vooral op gebied van commercie. Met als bekendste voorbeeld wellicht de Nike Sub 2 Hour Race van Kipchoge op Monza, maar kjjk ook naar het Nederlandse initiatief van het eerste commerciële hardloopteam gesponsord door NN Group en de onlangs geïntroduceerde smart medal. TCS kan en wil daar ook relevant zijn en waarde toevoegen voor klanten, lopers en fans.”

Wat zijn je ambities voor 2019?
“Mijn eerste jaar bij TCS zal vooral leren worden, van een zeer snel groeiende organisatie waar veel vrijheid is om zaken te ontwikkelen om de simpele reden dat er veel nog niet bestaat. In zekere zin pionieren dus. Of er direct veel gaat veranderen, dat valt te bezien, ik wil eerst vooral zelf ervaren en vanuit daar ambities formuleren.”

Waar verheug je je het meeste op in 2019?
“Een nieuwe organisatie, voor mij nieuwe sponsorships en een nieuw sportdomein. en zeker toch ook wel het WK Rugby maar dan nu als fan vanaf de bank!”