“Via sponsoring kun je als bedrijf mooi laten zien waar je voor staat”

Interview Ruben Beekmans (CPNB)

Ruben Beekmans werkt inmiddels 6 jaar bij de CPNB als marketeer. Afgelopen jaar heeft hij samen met Manager Merk, Marketing & Communicatie Annette Reijersen van Buuren sponsoring verder vorm gegeven. Nu gaat hij zich daar als sponsor manager volkomen op richten. Het laat het toegenomen belang van sponsoring zien voor de CPNB.

Hoe belangrijk is sponsoring voor CPNB?
Beekmans: “Sponsoring is bij de CPNB altijd al heel belangrijk geweest. Anders dan veel mensen denken worden de campagnes van de CPNB niet vanuit de overheid gesubsidieerd. Inkomsten vanuit sponsoring zijn dan ook essentieel om onze doelstellingen te kunnen bereiken: het bevorderen van leesplezier en boekbezit. Om dit in de toekomst te kunnen waarborgen en zelfs uit te bouwen is de sponsoring en daarmee deze functie heel gewenst. Overigens ben ik momenteel ook nog marketeer van de Kinderboekenweek en Spannende Boeken Weken, mede omdat onze grootste sponsors hieraan verbonden zijn. Vanuit die rol begeleid ik de hele campagne en daarmee ook de sponsoring met NS en TUI.”

Wat is er veranderd bij CPNB dat er nu een fulltime sponsormanager noodzakelijk is?
“Intern zijn we bezig om de organisatie slimmer in te richten en zo beter aan onze doelstellingen te kunnen voldoen. Eén van de inzichten die daaruit voort is gekomen is dat het contact met onze sponsoren bij meerdere personen belegd was. We vinden het belangrijk om hierin een één centraal persoon aan te wijzen om de sponsoring te begeleiden en vanuit die gedachte is de functie van sponsormanager ontstaan.”
“In 2018 hebben we op het gebied van sponsoring mooie stappen gemaakt. Zo is TUI sponsor geworden van de Spannende Boeken Weken, is de sponsoring met Herschel uitgebouwd voor de Boekenweek voor Jongeren, is NBD Biblion behouden als sponsor en we hebben met Snelweg Sprookjes, een initiatief van Volkswagen, een nieuwe sponsor gevonden voor de Nationale Voorleesdagen. De goede weg die we zijn ingeslagen willen we doorzetten komende jaren om aan de doelstellingen te kunnen blijven voldoen.”

De toekomst van de CPNB valt of staat met het succes van de sponsoring

Wat maakt sponsoring voor jou als marketeer interessant?
“De toekomst van de CPNB valt of staat met het succes van de sponsoring. Zonder onze sponsors hebben we echt een heel erg groot probleem. Naast de financiële basis die sponsors ons bieden, zorgen ze ook voor meer bereik maar vooral voor bewijsvoering en kunnen we onze campagnes laden met activaties. Vanuit mijn ervaring als marketeer kijk ik er erg naar uit om sponsorcases op te zetten of uit te bouwen met een natural fit waarin het mes duidelijk aan twee kanten snijdt. Zowel de sponsor als de CPNB dient echt te profiteren van de samenwerking.”
“Wat ik sterk vind aan sponsoring is dat je als bedrijf heel mooi kan laten zien waar je voor staat en op welke manier je iets wilt toevoegen aan de samenleving. Daarnaast kun je via sponsoring een bereik genereren dat soms moeilijk te koop is. Denk aan grote zichtbaarheid via boekwinkels of bibliotheken of zendtijd op live televisie. Eén van de mooiste voorbeelden vind ik de NS Publieksprijs die al jaren bij De Wereld Draait Door wordt uitgereikt.”

Wat maakt CPNB aantrekkelijk voor sponsors?
“De CPNB is eigenaar van merken met een enorme bekendheid en bereik. Daarnaast dragen we echt iets heel positiefs bij aan de samenleving, namelijk leesbevordering en leesplezier. Lezen is zo belangrijk voor je ontwikkeling en daarmee je kansen in de maatschappij. Voor sponsors is deze maatschappelijke waarde heel relevant en dit ondersteunen draagt veel bij aan je merk. Daarnaast heeft de CPNB een netwerk van boekhandels, bibliotheken en uitgevers achter zich dat rijkt van Zeeland tot Groningen waar je via sponsoring op meelift. Bovendien zorgt het sociaal maatschappelijke aspect er voor dat de mediawaarde enorm is omdat veel influencers en BN-ers zich gratis en vrijwillig inzetten ten behoeve van leesbevordering. Kijk maar eens hoeveel bekende Nederlanders voorlezen tijdens het Nationale Voorlees Ontbijt.”

Wat gaan de sponsors merken dat jij fulltime sponsoring op je neemt?
“Als marketeer van onder andere de Spannende Boeken Weken, NS Publieksprijs en de Kinderboekenweek heb ik al veel contact gehad met de huidige sponsors. Vanuit mijn nieuwe rol wil ik er nog meer zijn voor de sponsor. Ik wil beter meedenken met hun doelstellingen en samen met hun kijken hoe onze campagnes daar binnen de sponsoring aan bij dragen. Ik verwacht dan ook dat de effecten en het bereik voor de sponsor gaan toenemen. Dat is in elk geval mijn doel. Daarnaast willen we kijken hoe we sponsors samen kunnen brengen en we van elkaar kunnen leren.”

Ik verwacht dat de effecten en het bereik voor de sponsor gaan toenemen

Wat worden jouw belangrijkste taken?
“In 2018 hebben we mooie stappen gemaakt in de sponsorstrategie. Het is dan ook niet voor niets dat we een SponsorRing hebben gewonnen in de categorie ‘gesponsorde’. Die sponsorstrategie gaan we verder uitbouwen de komende maanden. Daarbij ligt voor mij een mooie taak om huidige samenwerkingen te behouden en waar mogelijk uit te bouwen. Daarnaast hebben wij nog enkele merken die vrij zijn om gesponsord te worden. Voor meerdere merken voeren we momenteel gesprekken met potentiële partners.”
“Binnen onze sponsorstrategie is het belangrijk dat we ons verbinden met partners net een natural fit. Op dit moment hebben we gesprekken met enkele potentiële sponsors die naadloos aansluiten met het thema lezen of op inhoudelijk gebied binnen een bepaald genre, bijvoorbeeld Kookboeken. Omdat de agenda van de CPNB al flink vol is met 12 campagnes per jaar verwacht ik niet zo snel om nieuwe campagne te ontwikkelen voor nieuwe partijen. Laten we eerst de campagnes die we hebben (financieel) verder uitbouwen.”

Waar kijk je naar uit in 2019 wat betreft sponsoring en CPNB?
“In 2018 hebben we een marketing partnership met TUI kunnen uitbouwen tot een volwaardig sponsoring met een hele logische fit: Je vakantie begint met boeken. Naast het behouden en/of uitbouwen van bestaande sponsorsamenwerkingen wil ik minimaal twee nieuwe partners vinden komend jaar. Niet alleen omdat we dit financieel echt nodig hebben maar ook om onze boodschap aan een nog groter publiek te kunnen vertellen dan we nu al doen: Een boek kan zoveel doen. Daarnaast kijk ik er ook naar uit om samen met onze bestaande sponsors de samenwerking nog effectiever in te zetten.”