Switch: Reineke Boot

In een serie interviews vertellen mensen waarom ze in 2017 van baan zijn veranderd en wat de verwachtingen zijn voor 2018. Reineke Boot vertrok bij de Volvo Ocean Race op het moment van de start.

Hoe kijk je terug op 2017?
"2017 was voor mij het jaar dat ik weer aan het werk ging na te hebben genoten van 3 maanden zwangerschapsverlof. De hectiek van Volvo Ocean Race was wel weer even wennen!2017 was vooral een enerverend jaar. Samen met partners als United Nations Environment, Volvo Cars en 11th Hour Racing (Schmidt family foundation/ Google oprichters) werd er al langere tijd aan gewerkt, nu was het tijd voor de lancering en implementatie van Volvo Ocean Race''s Clean Seas-campagne. De Clean Seas-campagne is een mondiale campagne waarbij het miljoenen bereik van Volvo Ocean Race benut wordt om bewustwording rondom vervuiling van de oceanen te vergroten en een bijdrage te leveren aan de oplossing(en) van dit globale issue. Door de partners die Volvo Ocean Race heeft en de nauwe samenwerking met overheden in alle landen die de Race aandoet, waren we ervan overtuigd dat we echt een positieve verandering zouden kunnen veroorzaken. En dat is nu al gebleken! De enorme hoeveelheid aan support die wij hebben mogen ontvangen, van NGO’s, het bedrijfsleven, overheden, media, wetenschappers, is zo overweldigend. Daar kun je alleen maar van dromen als je aan een dergelijke grootse campagne begint. Ik ben trots op 2017.”

Waarom het vertrek bij de Volvo Ocean Race?
"2017 was ook ''race jaar''. Van voorbereidingsmodus gaat de hele organisatie om naar ''Race Modus wat nog meer hectiek betekent. Het reizen ging me steeds meer tegen staan, de verse CEO van Volvo Ocean Race (Mark Turner) besloot op te stappen, en het sustainability plan stond (staat!) als een huis. Rondom de start van de Race, eind oktober, heb ik besloten dat het tijd was om het avontuur Volvo Ocean Race af te sluiten.”"Het was een moeilijke beslissing, en de timing rondom de start van de race lijkt wellicht raar. Maar van een business development perspectief verschoof de focus al naar volgende Race. En het sustainability-programma heeft zijn plek verworven in het hart van de organisatie. Met de wissel van de CEO, leek het een mooi moment om ook mijn stokje over te dragen en ruimte te maken voor frisse ideeën; op zowel het gebied van business development als sustainability.”Er is steeds meer behoefte aan het willen bijdragen aan een betere wereld."

Wat zie je komende jaren als belangrijke ontwikkelingen op jouw vakgebied?

"Je hoort veel over "sustainability” maar wat is dat nu precies? Zolang het geen leeg begrip wordt, is het niet erg als sustainability een containerbegrip wordt voor goede initiatieven, gericht op het oplossen van sociaal-maatschappelijke, economische of milieu-gerelateerde issues. Samenwerking is mijn inziens &&n van de belangrijkste succesfactoren. Bedrijven, consumenten, NGO’s, overheden, maar ook met bijvoorbeeld onderzoeksinstituten. Het beter ontsluiten en toepassen van deze wetenschappelijke kennis zou een enorme push kunnen betekenen voor het oplossen van diverse sustainabilityvraagstukken. Dr. Jenna Jambeck, associate professor van de Universiteit van Georgia is bijvoorbeeld heel actief in het bevorderen van de samenwerking tussen kennisinstituten en het bedrijfsleven.
Consumenten worden kritischer en machtiger. Er is steeds meer behoefte aan het willen bijdragen aan een betere wereld, waarbij er best enige investering (financieel of anders) mag zijn. Er zal steeds meer vraag komen vanuit de consument richting de producent, leverancier voor sustainable producten en diensten.; Ook peer pressure wordt steeds groter: je kunt echt niet meer gezien worden met je coca-cola petfles; je hebt op z’n minst een Dopper. Het is interessant om te zien wat de bewustwording van de consument voor gevolgen zal hebben voor merken die niet transparant zijn en pro-actief bijdragen aan het vinden van oplossingen voor de complexe sustainability issues.”Het ontwikkelen van de Clean Seas campagne heeft me doen inzien dat commercie en sustainability heel goed hand in hand gaan."

Wat zijn je ambities voor dit jaar?
"Het ontwikkelen van de Clean Seas campagne heeft me doen inzien dat commercie en sustainability heel goed hand in hand gaan. Op dat snijvlak, van commercie en " goed doen” wil ik zitten.In 2018 wil ik graag het sustainability leadership programma van Cambridge University volgen. Daarnaast zou ik graag bedrijven en organisaties adviseren over hun sustainability aanpak, de mogelijke partnerships en de activatie die daar bij komt kijken. De eerste positieve gesprekken zijn al gevoerd.”

Waar verheug je je het meeste op in 2018?
"Ik verheug me erg op de finish van de Volvo Ocean Race in Den Haag, juni dit jaar! Het is toch gek om tijdens de Race uit de bubbel te stappen. Je werkt zo nauw samen met zoveel mensen, van de Race organisatie zelf, de stopovers en de teams. In Den Haag komt dat allemaal nog &&n keer samen. Dat wordt de echte afsluiter van 5 jaar Volvo Ocean Race.Daarnaast is mijn agenda voor 2018 vrijwel blanco, en dat is helemaal nieuw voor mij! Ik verheug me op de nieuwe avonturen die komen gaan.”