Europese sponsormarkt krimpt met een kwart

De Europese sponsormarkt bedroeg vorig jaar 23,63 miljard euro. Dat betekent een achteruitgang met 23 procent in vergelijking met de uitgaven van een jaar eerder. Dat blijkt uit een onderzoek van de European Sponsorship Association (ESA) en het onderzoeksbureau Nielsen Sport.

Het niveau van de Europese sponsoringmarkt is daarmee gedaald tot het laagste in tien jaar. Twee jaar geleden werd nog een recordomzet van 30,69 miljard euro gerealiseerd. De daling is volgens ESA toe te schrijven aan de coronapandemie.

De sportsector wordt minder hard geraakt dan muziek- en cultuursponsoring. De Europese sportsponsormarkt bedroeg vorig jaar 18,42 miljard euro, een daling met 9 procent tegenover een jaar eerder. Kleinere sportrechtenhouders met kortere contracttermijnen en hogere afhankelijkheid van toeschouwers zagen een grotere teruggang dan sommige grote sporten. In een sponsorshiplandschap dat gekenmerkt werd door afgelastingen en uitstel zagen de rechtenhouders in de andere domeinen dan sport de sponsorbestedingen teruglopen van 10,43 miljard euro in 2019 naar 5,19 miljard euro in 2020. Muzieksponsoring kreeg de zwaarste klappen met een teruggang van het volume van 60 tot 70%. Ook de tentoonstellingensector had het zwaar te verduren.

ESA laat weten dat aan het einde van vorig jaar wel een herstel te zien was. Tijdens de laatste vier maanden van het jaar werden meer contracten getekend dan tijdens dezelfde periode een jaar eerder.

Voetbal was ook vorig jaar de grootste sponsormarkt van Europa. 49% van alle contracten betreft voetbal. Gaming en esports staan op een tweede plaats met 12%. Handbal eindigde op de derde plaats, gevolgd door basketbal en rugby.

Wanneer naar de nationale markten wordt gekeken, blijkt Italië met een achteruitgang van 33 procent het zwaarst getroffen, gevolgd door Frankrijk, waar een verlies van 32 procent werd gemeld. Andere markten met een sterke krimp waren Ierland (26 procent), Spanje (23 procent), Duitsland (22 procent) en het Verenigd Koninkrijk (20 procent).

Marco Nazzari, Managing Director International, Nielsen Sports, zei: “A disrupted world is changing the value of sponsorship. Uncertainty caused by the COVID-19 pandemic has accelerated shifts in the way rights holders sell sponsorships and brands make sponsorship investments and activate their partnerships. Last year, most sponsors showed a high level of solidarity with their rights holders – not exclusively, but in some cases due to the fact that compensation rights could be implemented to satisfy the sponsors. “Contract extensions will probably be more challenging in the future, due to economic difficulties or reduction of marketing expenses in certain industries or companies. Much of this development in 2021 will continue to be dependent on the evolution of COVID-19. New sponsorship entrants, new channels and new fan necessities will impact the key sponsorship value drivers in 2021 and beyond.”

Andy Westlake, Voorzitter van de European Sponsorship Association, liet weten: "There is no doubt that Europe’s sponsorship community has gone through an incredibly difficult twelve months, and this is borne out in the data in our latest ESA Sponsorship Market Overview. While a downturn was always to be expected, a 23% reduction in the industry in just one year shows the magnitude of the recovery needed. However, we’re already seeing some positive green shoots. The rapid roll out of the vaccine programme in many European countries means that live sport and entertainment is back on the agenda in the summer. We have also seen some real innovation in the work itself – meaning the industry is prepared like never before to build connections through sponsorship under the most challenging of conditions. We know the sponsorship sector is resilient and creative, and there is cause for renewed optimism in 2021 and beyond.”

Het volledige rapport is hier te downloaden voor ESA-leden.

Komende week worden ook de cijfers die Respons en SponsorMaps hebben berekend voor Nederland bekend. Volgens de eerste inzichten is hier ook sprake van een flinke krimp van circa 20%.