Nederlanders massaal achter besluit stopzetten betaald voetbal

Het overgrote deel van de Nederlanders (93%) vindt het terecht dat het kabinet heeft besloten dat er tot minimaal 1 september geen wedstrijden in het betaald voetbal mogen worden gespeeld. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect in samenwerking met Sponsorreport.

Van de vrouwen vindt zelfs 96% dat de beslissing terecht is. Ook 50-plussers zijn het nagenoeg allemaal met het besluit eens. Mannen zijn iets minder overtuigd, maar ook daar vindt 90% de beslissing terecht.
Ongeveer een derde van de Nederlanders vindt het prima als er voetbalwedstrijden zonder publiek worden gespeeld. Maar 14% van de ondervraagden is van mening dat wedstrijden alleen mogen plaatsvinden zodra de stadions weer vol mogen zitten. Onder vrouwen is dat percentage 9%, onder mannen 19%. Meer hoger opgeleiden (40%) vinden wedstrijden zonder publiek prima dan lager en gemiddeld opgeleiden (29%).

Wanneer weer sportwedstrijden?

Bijna 40% van de Nederlanders denkt overigens dat er dit hele jaar geen sportwedstrijden meer zullen plaatsvinden. 31% is daarentegen van mening dat er vanaf 1 september wel weer wedstrijden zullen zijn. Meer mannen dan vrouwen denken dat er vanaf 1 september weer sportwedstrijden zullen plaatsvinden.

Een kwart van de Nederlanders denkt in de toekomst weer sportwedstrijden of – evenementen te gaan bezoeken (27%). 16% gaat dit pas doen als de wedstrijden (met) publiek zijn toegestaan. Jongeren (18 – 34 jaar) zouden wat eerder (15%) sportwedstrijden weer gaan bezoeken dan andere leeftijdsgroepen (6% – 8%) zodra men zich weer veilig voelt in grote groepen mensen. 6% van de Nederlanders bezocht in het verleden wel sportwedstrijden, maar zal dat in de toekomst niet meer doen. Overigens bezoekt 57% van de Nederlanders nooit sportwedstrijden en wil dit in de toekomst ook niet gaan doen.

Begrip voor sponsors

Nederlanders is ook een aantal stellingen voorgelegd met betrekking tot het sponsorschap van een sportclub. Vier op de vijf Nederlanders (82%) heeft er begrip voor als een bedrijf stopt met sponsoren wanneer het zelf in de financiële problemen komt. Tegelijkertijd vindt twee derde van de ondervraagden (65%) wel dat een sponsor altijd zijn sponsorcontract met een sportclub moet respecteren. Met die laatste stelling zijn meer lager opgeleiden het eens (69%), dan hoger opgeleiden (57%).

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1096 Nederlanders in het weekend van 25 en 26 april door Markteffect in samenwerking met Sponsorreport.