Non-spotbestedingen groeien met 6,5% naar € 111 miljoen

In 2023 kwamen de bestedingen in de TV-reclamemarkt uit op € 922 miljoen, een daling van 5,6% in vergelijking met 2022. De spotbestedingen kwamen in 2023 uit op € 811 miljoen en de non spotbestedingen laten een stijging zien en komen in 2023 uit op € 111 miljoen.

De non-spotbestedingen laten een groei van maar liefst 6,5% zien en komen in 2023 uit op € 111 miljoen. De online video platforms van de broadcasters laten geen groei zien in deze vorm van advertising. De groei in de non-spotbestedingen werd volledig gerealiseerd via de TV-zenders. Een belangrijke driver voor de groei is de toenemende populariteit van billboard advertising. Dit wordt steeds vaker als een goede aanvulling op de spotcampagnes gezien.

Non-spotbestedingen worden gevormd door de investeringen die adverteerders doen in programma participatieprojecten en in partnerships met de contentmerken van de broadcasters over al hun TV-zenders en online videoplatforms. Billboarding is een vorm van non-spotadvertising die een steeds belangrijker onderdeel is van deze bestedingen. Het wordt steeds vaker als een goede aanvulling op de campagnes gezien. Tot slot maken ook de campagnes via de online videoplatforms in samenwerking met de social influencers van Ad Alliance en Talpa Media Solutions onderdeel uit van de non-spotbestedingen.

Retail is de belangrijkste branche binnen de TV-reclame industrie met een bruto TV-investering van € 1.021 miljoen en realiseert daarmee 27% van de totale bruto TV-bestedingen. De categorie Overige Producten en Diensten liet in 2023 een stevig daling zien (-31%). Hier maken de online kansspelen deel van uit, die per 1 juli 2023 te maken kregen met een reclameverbod op TV. Groeiende branches waren in 2023 Persoonlijke Verzorging (+10%) en Horeca & Toerisme (+13%) en Was- & Reinigingsmiddelen (+28%).

Een groot deel van de groei in de Was- & Reinigingsmiddelen komt voor rekening van Procter & Gamble. Na een stap terug in 2022 deed zij in 2023 een forse stap voorwaarts en laat haar bruto bestedingen met maar liefst 29% groeien. Hiermee was zij opnieuw de grootste TV-adverteerder gevolgd door Unilever en AS Watson. Zij lieten alle drie een groei in hun TV-bestedingen zien in 2023.