Red Bull meest bekende sponsor Max Verstappen

Zowel top of mind, spontaan als geholpen is Red Bull de meest bekende sponsor van Max Verstappen. Op de tweede plaats staat Jumbo. Dat blijkt uit de Sponsorreport Brandtracker van Sponsorreport in samenwerking met onderzoeksbureau Markteffect.

De top of mind bekendheid van Red Bull (46%) als sponsor van Verstappen is meer dan twee keer zo groot dan die van Jumbo (21%). Bij de spontane bekendheid wordt het verschil kleiner en is de bekendheid van Red Bull 58% tegenover 37% voor Jumbo. Bij de geholpen bekendheid kruipen de twee sponsors dicht tegen elkaar aan (80% om 69%).

Dat Ziggo, G-Star Raw en Exact sponsor zijn van Max Verstappen is onder aanzienlijk minder respondenten bekend. Honda (35x), Aston Martin (21x), Renault (21x) en Tag Heuer (11x) worden spontaan relatief vaak genoemd als sponsor van Max Verstappen.
Formule 1 staat met 36% op de tweede plaats van meest gevolgde sporten door de respondenten. Op de eerste plaats staat voetbal (50%). Op de derde plaats schaatsen (34%), gevolgd door wielrennen (28%) en darts (27%).

Verwachtingen

Een overgrote meerderheid van de respondenten denkt dat Max Verstappen gelijk of beter zal presteren in het komende F1-seizoen in vergelijking met vorig seizoen. 41% denkt dat hij beter zal presteren, 31% denkt dat hij ongeveer gelijk zal presteren. Slechts 5% denkt dat Max Verstappen minder goed zal presteren. Aangetekend moet worden dat het onderzoek is verricht voor de eerste race van Verstappen dit seizoen.

Meer mannen (48%) dan vrouwen (35%) verwachten dat Max Verstappen komend F1-seizoen beter zal presteren in vergelijking met vorig seizoen. Hoe ouder de respondenten zijn, hoe vaker zij verwachten dat Max Verstappen komend F1-seizoen beter zal presteren in vergelijking met vorig seizoen (16-34: 18%, 35-54 jaar 45%, 55+: 52%). Meer lager opgeleiden (46%) verwachten dat Max Verstappen komend F1-seizoen beter zal presteren in vergelijking met vorig seizoen dan gemiddeld- (38%) en hoger opgeleiden (40%).

Dat Verstappen dit seizoen met een nieuwe motor van Honda rijdt in plaats van Renault heeft volgens een ruime meerderheid een positief effect op de prestaties van Max Verstappen: in totaal denkt 66% dat het een positieve invloed heeft op zijn prestaties.

Verantwoording

De data voor de Sponsorreport Brandtracker is verzameld via het consumentenpanel van Markteffect. De doelgroep voor dit onderzoek is Nederlandse consumenten van 16 jaar en ouder. Door middel van een weging is ervoor gezorgd dat de totaalresultaten representatief zijn voor Nederland met betrekking tot geslacht, leeftijd en regio. Tijdens het veldwerk zijn er 1048 respondenten ondervraagd. Het onderzoek heeft plaatsgevonden tussen 26 februari en 11 maart 2019.
Via de Sponsorreport Brandtracker zullen regelmatig onderzoeken worden gedaan over merkbekendheid en media-aandacht in sport.
Meer informatie: www.markteffect.nl