Sponsorinkomsten Ajax gedaald

De sponsorinkomsten van Ajax zijn in het boekjaar 2013-2014 met 1,4 miljoen euro gedaald naar 23,8 miljoen. Redenen zijn onder meer het failliet van sponsor Oad en een lagere variabele bonus van hoofdsponsor AEGON.

Daar tegenover staat een stijging van de vaste sponsorinkomsten via onder andere de nieuwe sponsors CST, Coca-Cola en vooral de VriendenLoterij.
Ook de inkomsten uit merchandising, televisierechten en skyboxen zijn gedaald. Desondanks heeft Ajax over het boekjaar 2013-2014 een netto winst van 16,6 miljoen euro gerealiseerd. De winst was iets lager dan vorig seizoen toen er nog 18,2 miljoen euro winst werd gerealiseerd. De netto omzet is met 1,8 miljoen euro gedaald van 105,6 miljoen naar 103,8 miljoen. De winst komt met name uit het voetbalgedeelte en het resultaat van de sportieve prestaties van de club. De club kon daarom met een positief gevoel terugkijken.

"Het is een heuglijke dag als je mooie cijfers schrijft", zei financieel directeur Jeroen Slop.De omzet uit businessseats bedraagt 5,9 miljoen euro, een stijging met 0,1 miljoen. Daarentegen is de omzet uit de skyboxen gedaald met 0,2 miljoen naar 3,9 miljoen euro. De daling in omzet uit merchandisingartikelen is gedaald van 12,6 miljoen naar 11,0 miljoen euro. De inkomsten uit televisierechten en internet zijn met 1,1 miljoen euro gedaald en bedragen 19,3 miljoen euro. De televisieopbrengsten uit de nationale competitie zijn met 0,6 miljoen euro afgenomen naar 8,1 miljoen. De Europese tv-opbrengsten zijn gedaald met 0,5 miljoen.

Bij de presentatie van de jaarcijfers zei financieel directeur Jeroen Slop dat hij ‘vertrouwen heeft in de opvolging van Aegon’ en dat de zoektocht naar een nieuwe hoofdsponsor ‘er goed uitziet’. Meer wilde hij niet kwijt over de invulling van het nieuwe hoofdsponsorschap en welke naam vanaf 1 januari 2015 op het shirt van Ajax zal moeten prijken