Sponsorinkomsten Formule 1 teams dalen met 25%

De totale inkomsten uit sponsoring van de Formule 1-teams zijn afgelopen tien jaar met een kwart gedaald. De inkomsten liepen terug van $1,01 miljard in 2007 naar $772,5 miljoen in dit jaar. Dat blijkt uit cijfers van Formula Money.

De daling wordt vooral veroorzaakt door een terugval in sponsorinkomsten in de laatste vijf jaar. In 2013 waren de inkomsten even op het oude niveau van de 1 miljard uit 2007, om daarna met 25% te dalen.

Een sleutelrol in de terugval is het verlies van sponsorgelden door de telecommunicatie- en technologiesector. Die beleefden hun piek in 2007 met een bijdrage van $267.3 miljoen aan sponsorgeld, maar daar was in 2010 nog maar $163.2 miljoen van over en in 2017 $84.3 miljoen. Zo trok Vodafone zicht terug als sponsor bij Ferrari en McLaren. Vodafone betaald in zijn laatste jaar in de Formule 1 (2013) zo’n $92 miljoen aan het team van McLaren. Vergelijkbaar is het contract van Telefonica met Renault dat na 2007 werd beëindigd en Panasonic’s deal met Toyota dat in 2010 werd beëindigd na het verdwijnen van het Toyota team.

De telecomsector had juist het gat opgevuld dat ontstaan was nadat de tabaksindustrie zich gedwongen moest terugtrekken uit de sponsoring van Formule 1. Tabaksfabrikanten waren in de jaren tachtig en negentig de belangrijkste financiers van de autosport. Overigens is Philip Morris, de eigenaar van Marlboro, nog steeds sponsor van het Ferrari team. In 2008 verdween de naam Marlboro weliswaar van de rode bolides en werden ze vervangen door een streepjescode. Sinds 2010 werd dat ook verboden en is het nu alleen nog het logo met de rode halve driehoek die aan het karakteristieke Marlboro-logo doet denken. Marlboro communiceert verder niet over het sponsorship maar gebruikt het alleen voor hospitality en corporate events. Philip Morris betaalt tussen $ 50 miljoen per jaar.

Nieuwe domeinen

Een groeiend domein in Formule 1-sponsoring is dranken, zowel niet- als wel alcoholisch. Het sponsoraandeel van drankensector is in de periode 2005 tot en met 2017 gegroeid met 429 procent. Martini vormde een belangrijke factor in die groei als titelsponsor van het Williams-team, met zo'n $ 120 miljoen in vijf jaar. Martini heeft overigens aangekondigd dat het vijfjarige contract dat liep tot en met 2018 niet wordt verlengd. Force India heeft en samenwerking met waterbedrijf BWT. Energiedranken zijn ook goed vertegenwoordigd in de Formule 1. Natuurlijk via Red Bull, alleen zijn de bedragen die Red Bull betaalt niet meegenomen in het totale sponsorbedrag omdat men eigenaar is van Red Bull Racing en Torro Rosso en er dus geen sprake is van echte sponsoring. Mercedes wordt gesponsord door Monster met $10 miljoen per jaar.
Hoe de sponsoring door alcoholhoudende dranken en energiedranken zich de komende jaren gaat ontwikkelen is mede afhankelijk van beperkende reclamemaatregelen die sommige gezondheidsorganisaties voorstellen.

Ook fashion- en luxeproducten zijn in toenemende mate sponsor van de Formule 1-teams. Merken als Tag Heuer (Red Bull), Ray-Ban, Puma, Swisse en Hublot (allen Ferrari) en Rexona (Williams) zijn actief. De bedragen die door deze merken worden betaald komen (nog) niet in de buurt van de bedragen die de telecom- en tabaksindustrie betaalden. Tag Heuer betaalt naar schatting $ 30 miljoen per jaar aan Red Bull. Unilever-merk Rexona betaalt $ 15 miljoen aan Williams.

Met de terugloop van sponsoring en de afhankelijkheid die sommige teams hebben van sponsorinkomsten is het de vraag of teams niet naar andere inkomstenbronnen moeten gaan zoeken.

Mercedes was in 2018 het Formule 1 team dat met Petronas de meest betalende (hoofd)sponsor had.