Vitesse haalt negatief resultaat van 16 miljoen

Vitesse heeft over 2018-19 een negatief resultaat behaald van zestien miljoen euro, terwijl een seizoen eerder nog een winst van 9 miljoen liet zien. De netto-omzet bedroeg 17,85 miljoen, 5 miljoen minder dan een seizoen eerder. Dat blijkt uit het jaarverslag dat de club heeft gepubliceerd.

Het negatieve resultaat wordt voor een groot deel veroorzaakt doordat het resultaat uit de aan- en verkoop van spelers in het nieuwste boekjaar 3,3 miljoen euro negatief is, terwijl over het boekjaar 2017-18 nog een positief resultaat van 15,5 miljoen werd geschreven.

De lagere omzet in seizoen 2018-19 wordt voornamelijk veroorzaakt doordat Vitesse in dat seizoen niet in de groepsfase van de UEFA Europa Leaque heeft gespeeld. De overige reguliere omzetten laten een (lichte) stijging zien ten opzichte van het vorig seizoen. Ook de bestaande partner- en overige sponsorovereenkomsten laten een gestage groei zien. De mediabaten uit de nationale competitie zijn toegenomen met € 750.000 doordat de club wederom één plaats gestegen is op de 10-jaars media-ranking.
Voor het aanvullen van de tekorten is Vitesse afhankelijk van de bijdragen van één aandeelhouder: Merab Jordania. Jordania heeft een financiële garantie afgegeven tot en met 30 juni 2022, waarmee de continuïteit van Vitesse voor de genoemde periode gewaarborgd is.

Het seizoen 2018-19 begon met de presentatie van de nieuwe hoofdsponsor Droomparken. In de loop van het seizoen groeiden de inkomsten gestaag door, wat resulteerde in een hogere commerciële omzet dan het jaar ervoor. Droomparken maakte na één seizoen een transfer naar Feyenoord. Voor het seizoen 2019|2020 werden twee Arnhemse partijen, Nederlands Openluchtmuseum en Koninklijke Burgers’ Zoo, als nieuwe hoofdsponsor aangekondigd.
In januari presenteerde Vitesse OSONYQ als nieuwe supplier. Ook werd nieuwe kledingsponsor Nike aangekondigd. Daarnaast werd een stevig fundament gelegd voor meer strategische samenwerkingen die gedurende de komende seizoenen ontplooid worden.

Vitesse verwacht dat de investeringen in digitalisering, met als doel het beter leren kennen van potentiële fans, hun vruchten zullen af gaan werpen op de inkomsten.