Wie staan er op het Eredivisie-shirt?

Afgelopen weekend is het nieuwe Eredivisie-seizoen van start gegaan. Traditiegetrouw publiceren we met Sponsorreport een overzicht van de hoofdsponsors van de 18 clubs.

Bij de traditionele top 3 loopt het contract van Ajax met Ziggo nog door tot medio 2023. Met de komst van Viaplay als concurrent voor Ziggo Sport en de aangekondigde langere aanwezigheid van KPN in voetbal, lijkt verlenging van het contract waarschijnlijk. Ziggo verlengde begin dit jaar het sponsorcontract met een jaar en heeft een optie op verlenging tot medio 2025. Het partnership van Ajax en Ziggo blijft zich de komende jaren richten op het bieden van exclusieve Ajax-content op Ziggo Sport en unieke toegang tot de club voor klanten van Ziggo en Vodafone, beide onderdeel van het telecomconcern VodafoneZiggo. Aan de voorwaarden zijn geen aanpassingen gedaan. Ziggo betaalt circa 9 miljoen euro per jaar.

PSV is met de partners in Brainport Eindhoven in gesprek over verlenging na 2022. ASML en Philips hebben de samenwerking inmiddels verlengd en uitgebreid. ASML gaat jaarlijks zo'n 500.000 euro meer betalen voor het partnership met PSV dan de huidige 1.250.000 euro. Eind vorig jaar verlengde Philips het sponsorcontract met PSV tussentijds met tien jaar tot 2031. Belangrijkste onderdelen van de opengebroken overeenkomst zijn een verlenging van de naamgeving van het Philips Stadion, evenals samenwerking op innovatiegebied. Naast dit sponsorcontract, verlengt Philips als eerste partner in het Brainport-PSV Partnership de overeenkomst met PSV met vijf jaar tot 2026. Met de verlenging van het partnership zou in totaal 25 miljoen euro gemoeid zijn.

Bij Feyenoord heeft moederbedrijf EuroParcs de hoofdsponsoring overgenomen van Droomparken. Het contract loopt dit seizoen af maar is afgelopen jaren zeer succesvol geweest, wat onder andere resulteerde in een Gouden SponsorRing. Verlengen van de samenwerking ligt dan ook voor de hand. Zeker als Feyenoord internationaal gaat presteren, wat interessant is voor de internationale ambities van EuroParcs.

Nieuwkomers

Nieuwe hoofdsponsors in de Eredivisie zijn eToro bij Vitesse en de VDK Groep bij PEC Zwolle. Vitesse heeft afgelopen jaren geen geluk met zijn hoofdsponsors, wat resulteert in het vijfde bedrijf op het shirt in even veel jaren. Sociaal investeringsplatform eToro tekende vooralsnog voor één seizoen, met de optie voor nog een jaar en de nadrukkelijke intentie om er een langdurige samenwerking van te maken.
VDK Groep tekende in juni een sponsorovereenkomst met PEC Zwolle als opvolger van Molecaten. Het hoofdsponsorcontract loopt tot 1 januari 2022. PEC zegt dat het in onderhandeling is met een aantal internationale bettingpartijen, die naar alle waarschijnlijkheid vanaf 1 januari 2022 een exposurepakket inclusief shirtsponsoring gaan afnemen bij de club.

Langlopend

Van alle hoofdsponsors in de Eredivisie staan Dijkstra Draisma en AFAS het langst op het shirt van een club. Bij het gepromoveerde SC Cambuur gaat het bouwbedrijf inmiddels het 12e seizoen in als hoofdsponsor. Jaarlijks wordt het contract verlengd. Ook bij AZ staat AFAS twaalf jaar (sinds 2010) op het shirt en op het stadion. Het contract loopt na dit seizoen af. AFAS kennende als trouwe en loyale sponsor gaat het bedrijf het contract voor nog een periode verlengen. Asito en Heracles Almelo gaan tot minimaal 1 juli 2029 met elkaar door. De schoonmaakorganisatie werd in 2019 voor tien jaar naamgever van het stadion van de club (Erve Asito) en verlengde tegelijkertijd het hoofdsponsorschap voor de duur van die periode. Asito is sinds 2016 hoofdsponsor van Heracles.

Een bijzonder stap maakte Office Centre. Office Centre verlengde eind vorig jaar het hoofdsponsorschap bij FC Groningen voor onbepaalde tijd. De verbintenis gaat met ingang van dit seizoen in. Office Centre is sinds het seizoen 2019/2020 als hoofdsponsor verbonden aan FC Groningen. De club moet wel op zoek naar een nieuwe naamgever van het stadion. De vorige naamgever van het stadion Hitachi Capital Mobility gaat verder onder de naam MHC Mobility. Deze naamswijziging heeft tot gevolg dat alle bestaande uitingen op en rond het stadion zijn verdwenen.

Promovendi

Dit seizoen zijn naast Cambuur ook N.E.C. en Go Ahead Eagles gepromoveerd naar de Eredivisie. Bij de Nijmeegse club heeft KlokGroep in juni de sponsoring met twee seizoenen verlengd tot medio 2023. De club uit Deventer heeft nog zeker vier jaar Jumper De diervoeder op het shirt staan. Eigenaar van de retailketen Kees Vierhouten is toegetreden tot de aandeelhouders van de Go Ahead Eagles Holding BV, het overkoepelende orgaan van Go Ahead Eagles.

Aflopend

Naast Feyenoord en AZ loopt nog bij vijf andere clubs het hoofdsponsorcontract na dit seizoen af: Willem II, Fortuna Sittard, RKC Waalwijk, Sparta Rotterdam en SC Heerenveen.
Destil is hoofdsponsor van Willem II. De Tilburgse groothandel voor bouw en industrie verlengde in 2020 met twee jaar. Van 2008 tot 2010 was Destil ook al hoofdsponsor. In 2018 keerde de naam terug op de shirts van de Tilburgse voetballers.
Hurkmans Groep siert ook in het seizoen 2021-2022 het shirt van Fortuna Sittard. Daarmee begint de Brabantse infra-specialist aan zijn tweede jaar als hoofdsponsor bij de Eredivisionist.
RKC Waalwijk verlengde in maart de samenwerkingen met hoofdsponsor Willy Naessens en (jarenlang) strategisch partner Mandemakers Keukens met een seizoen. Het Belgische bouwbedrijf is sinds 2019 hoofdsponsor van de club. Mandemakers is ook naamgever van het stadion van de club uit Waalwijk.
Sparta en vastgoedspecialist D&S Groep hebben in 2020 het bestaande sponsorcontract opengebroken en verlengd tot medio 2022.
Maart 2020, vlak voordat de Eredivisie werd stilgelegd vanwege corona, vond SC Heerenveen na lang zoeken een nieuwe hoofdsponsor in Ausnutria. De Friese eredivisionist en het Nederlands-Chinese zuivelconcern gingen een overeenkomst aan tot en met het seizoen 2021-22.

Nog twee jaar

FC Utrecht heeft sinds vorig jaar een nieuwe hoofdsponsor met T-Mobile. De voetbalclub uit Utrecht is een driejarige samenwerking, tot medio 2023, aangegaan met de telecomprovider. T-Mobile was al als rugsponsor verbonden aan FC Utrecht nadat het bedrijf Tele2 had overgenomen en de keuze gemaakt werd om het T-Mobile merk te voeren bij de Utrechtse club. Tele2 was al sinds het seizoen 2015-2016 aan FC Utrecht verbonden.
Hoofdsponsor Pure Energie verlengde de samenwerking met FC Twente in 2018 met vijf jaar tot en met medio 2023. Pure Energie werd dit jaar ook de naamgever van de Eredivisie Vrouwen.

SportNext maakte hier een overzicht van de huidige kledingsponsors van de Eredivisie