De Special SponsorRing 2024 is toegekend aan politicus, partijleider en oud-minister Rob Jetten, voor zijn rol in het terugdraaien van de voorgenomen btw-verhoging op onder meer sport, cultuur, boeken en media. Hoewel de SponsorRingen doorgaans worden uitgereikt aan opvallende prestaties binnen het sponsorvak zelf, wordt Jetten geëerd vanwege zijn maatschappelijke impact die diep doorwerkt in het sponsorlandschap. Jetten ontving de SponsorRing uit handen van bestuurslid Judith Keizer.
De 'Special SponsorRing' wordt toegekend aan een persoon, campagne, organisatie of gebeurtenis die een uitzonderlijke bijdrage levert aan de wereld van sponsoring. In het geval van Rob Jetten betreft het geen sponsoractivatie of marketingcampagne, maar een politieke inzet die volgens het bestuur van de Stichting SponsorRingen directe gevolgen heeft voor de toegankelijkheid van sectoren waarin sponsoring een belangrijke maatschappelijke rol speelt.
De voorgestelde btw-verhoging naar 21% zou geleid hebben tot hogere prijzen voor sportdeelname, culturele activiteiten, boeken, festivals en media-abonnementen. Deze stijging zou met name gezinnen, jongeren en mensen met een kleinere beurs geraakt hebben — precies de doelgroepen waar sponsoring vaak op inzet om sport en cultuur bereikbaar te houden. "Deze maatregel had niet alleen sport- en cultuurdeelname onder druk gezet, maar ook de maatschappelijke werking van sponsoring geraakt," zegt Maarten Hoffer, voorzitter van Stichting SponsorRingen. "Minder mensen op de tribune, minder kinderen op sportclubs, minder toegang tot cultuur — dan verdwijnt de fundamentele werking van sponsoring als verbindende kracht.”
Rob Jetten was gedurende het gehele politieke proces een zichtbaar tegenstander van de maatregel. Tijdens Prinsjesdag 2024 stond hij zij aan zij met de sector, sporters, kunstenaars en schrijvers in protest tegen de aangekondigde btw-verhoging. Ook in de debatten rondom de begroting en de voorjaarsnota sprak hij zich herhaaldelijk uit. Zijn inzet was onderdeel van een bredere politieke samenwerking, waarin ook partijen als D66, CDA, ChristenUnie en GroenLinks-PvdA een doorslaggevende rol speelden. “Juist in een tijd waarin de samenleving zo onder druk staat hebben we toegang tot sport, cultuur en media nodig om met elkaar te kunnen lachen en elkaar te kunnen inspireren.”, aldus Jetten. “De voorgestelde verhoging raakte de kern van wat sport, cultuur en media voor de samenleving betekenen. En dat mag niet ondermijnd worden door kortetermijndenken of budgettaire kille rekensommen.”
Het bestuur van Stichting SponsorRingen erkent Jettens bijdrage als een van de krachten die hebben geleid tot het besluit om de btw-verhoging niet door te voeren. Daarmee is een maatregel afgewend die niet alleen sport en cultuur, maar ook de ruimte voor sponsoring en maatschappelijke activatie ernstig had kunnen beperken. Daarmee wijkt de Special SponsorRing die nu wordt uitgereikt af van de gebruikelijke formats. Geen mediabudget, geen awardwinnende case, maar wel zichtbare en blijvende impact op een hele sector. Daarmee is deze Special precies waarvoor hij bedoeld is.
Alle SponsorRingen editie 2024 zijn uitgereikt tijdens de Awardshow van de SponsorRingen, waar de beste sponsorcampagnes van Nederland worden bekroond.