433: The Home of Football

Het derde grootste Instagram-account ter wereld zit gewoon in een kantoorpand in Amsterdam. Met 20 miljoen volgers via het 433 main account en een dagelijks bereik van meer dan 35 miljoen mensen via alle 433 subaccounts, kan 433 zich met zijn unieke voetbalcontent met recht ‘The Home of Football’ noemen. Floris Weisz is Chief Commercial Officer bij 433.

In nauwe samenwerking met het digitale mediabureau Wannahaves, positioneert 433 zich steeds meer als een full service, op voetbal gericht, digitaal en social media bureau. Maar hoewel 433 wereldwijd de grootste onafhankelijke voetbalcommunity op social media gebied is, is het bedrijf nog relatief onbekend in de Nederlandse sportmarketingwereld. Dat terwijl het bureau naast de enorme fancommunity, partnerships heeft met grote sportmerken als Adidas, Puma en Nike, werkt voor bedrijven als Audi en Sony en samenwerkt met de grootste spelers, clubs, leagues en federaties in de wereld, waaronder Ajax en de Eredivisie. Het recente bericht over de samenwerking van 433 met de eDivisie om het digitale bereik voor de eDivisie in binnen- en buitenland aan te jagen, was voor veel mensen de eerste keer dat men van het bureau hoorde. “Je hebt in Nederland veel bedrijven met mooie internationale sponsorshiprechten, maar Nederlandse (sport)marketingbureaus blijven nog erg dicht in Nederland opereren wat betreft hun werkzaamheden”, volgens Weisz.

Op Instagram is het engagement met merken veel hoger dan op Facebook

Storytelling

“We waren actief op Twitter, maar we zijn al vroeg overgestapt naar Instagram als ons belangrijkste platform”, zegt Weisz over de enorme aanhang. “Wereldwijd is Facebook nog steeds het grootste platform, maar jongeren zitten op Instagram. Daar waren wij de pioniers. Het was in het begin alleen maar bouwen, met veel posts, foto’s en video’s. Dat groeide zo hard dat we eigenlijk niet meer in te halen zijn. Op Instagram is het engagement met merken ook veel hoger dan op Facebook, Snapchat of Twitter.”

Over de reden van het succes van 433 is Weisz duidelijk. “Nike kan natuurlijk via zijn eigen platformen vertellen hoe fantastisch ze zijn, maar via 433 bereiken ze de echte fancommunity. 433 zit waar de voetbalfans zitten. Dat doen we niet via platte advertising, maar via storytelling. Het gaat om het verhaal dat je vertelt via onze host, die gemiddeld 5/6 wedstrijden per week bezoeken. We zijn dan ook kritisch met wat we op de kanalen zetten.”

Uniek voor 433 is dat de community gevolgd wordt door 16.000 professionele voetballers: van Ronaldo tot Mbappé. Die geven ook steeds comments, reposten content en taggen andere spelers. Zo ontstaat er een kruisbestuiving en een hele levendige en betrokken community. Die interactie met de spelers en de clubs is voor 433 enorm belangrijk. “Spelers hebben hun eigen social media kanalen. Maar op een gegeven moment heb je een maximum aan volgers bereikt en is het voor spelers lastig om binnen hun eigen profiel te groeien. Dat geldt ook voor clubs. Onze community groeit en is groter dan wat zij persoonlijk kunnen bereiken.”

We weten heel goed welke technieken er zijn om accounts te laten groeien

Naast de samenwerking in de sport werkt 433 voor een groot aantal merken. Via Wannahaves is met Sony is een campagne met Steven Bergwijn geproduceerd en gedistribueerd. Bij het afgelopen WK Voetbal is voor Budweiser de Man of the Match-campagne opgepakt. Na de wedstrijd werd dat moment gefilmd en op het platform gezet. In totaal creëerde het 55 miljoen views en 42 miljoen impressies. En 433 was partner van Audi en Bayern München tijdens hun Summer Tour 2018 om unieke content te creëren. Met Ajax was men mee op de recente Florida-tour.

“De kracht is dat we alles wat er binnen de social media kanalen mogelijk is gebruiken. We weten heel goed welke technieken er zijn om accounts te laten groeien, wanneer, wat, wie, lengte, onderwerpen bij ieder kanaal apart. We hebben elke ochtend brainstormsessies over welke content we zelf gaan maken en wat we naar aanleiding van vragen van opdrachtgevers kunnen doen. Ajax ziet ons als een internationaal broadcastkanaal. Zij hebben hun eigen kanalen, maar internationaal doen ze veel met ons. Daar zit voor hen de aanwas in fans. Zo gaan we op elke internationale trip standaard met het team mee en zorgen wij dat er via diverse post en stories traffic terug vloeit naar Ajax, dat daar weer profijt van heeft bij het bouwen van de database en het uitvoeren van hun internationale partnershipstrategie. Bij de give-away rond Ajax vs. Juventus, hebben bijna 40.000 fans zich via 433 aangemeld op een Ajax platform. Dat zjin mooie resultaten.”

Lees het complete interview met Floris Weisz en een interview met co-founder van Wannahaves, BALR. en 433 Juul Manders in het nieuwe nummer van Sponsorreport. Abonneren of een los nummer bestellen kan hier.