Ajax en adidas verlengen tot en met 2025

Ajax en adidas hebben overeenstemming bereikt over de verlenging van het partnership. De nieuwe overeenkomst gaat in op 1 juli 2019 en loopt tot en met 30 juni 2025. Ajax en adidas zijn sinds het seizoen 2000-2001 aan elkaar verbonden. Sinds 1 juli 2009 is adidas een van de officiële hoofdsponsors van de club.

Net als bij eerdere verlengingen van het sponsorcontract, hebben de sportieve ambities van de club en de toekomstvisie van Ajax bijgedragen aan de volbrenging van het vernieuwde partnership. Met name de toegenomen focus op de internationale markt en de verdere ontwikkelingen van de jeugdopleiding speelden een belangrijke rol. Algemeen directeur Edwin van de Sar en commercieel directeur Menno Geelen van Ajax hebben maanden aan de nieuwe overeenkomst gewerkt.

Edwin van der Sar geeft aan zeer blij te zijn met deze ontwikkeling: "Met deze nieuwe overeenkomst spreekt adidas vertrouwen uit in de club en onze toekomst. Adidas levert als mede-hoofdsponsor een substantiële bijdrage en is tevens verantwoordelijk voor het schitterende tenue waar wij in spelen. Bij Ajax hechten wij waarde aan langdurige samenwerkingsverbanden, dit is daar een uitstekend voorbeeld van. Daarnaast genieten zij wereldwijd zeer veel bekendheid en aanzien. Wij kijken dan ook uit naar de verdere invulling van dit prachtige partnership.”

De deal die adidas ons uiteindelijk voorlegde was er een die wij niet konden en wilden weigeren

Claus-Peter Mayer, Vice President Sports Marketing adidas: "We zijn er trots op om de lange en succesvolle relatie met Ajax voort te zetten. De professionele organisatie, de ambities die de club heeft en het oog voor talentontwikkeling, sluiten goed aan bij onze positionering als marktleider voetbal. We zijn ervan overtuigd dat we de komende jaren samen meer successen gaan beleven.”

adidas hoofdsponsor

De vorige overeenkomst leverde Ajax over een periode van tien jaar circa 70 miljoen euro op. De nieuwe overeenkomst zou Ajax 50 miljoen euro opleveren. Dat adidas nu hoofdsponsor is geeft al aan dat er een stijging is van de sponsorbijdrage. Hoofdsponsor Ziggo betaalt 8 miljoen euro per jaar, exclusief bonussen en aanvullend eSports-contract. Adidas is na Ziggo de grootste partnerdeal van Ajax en de nieuwe overeenkomst is een van de grootste sportsponsorcontracten in Nederland.

Commercieel directeur Menno Geelen wilt niet ingaan op de bedragen, maar hij wilde voor Sponsorreport wel zeggen waarom Ajax graag met adidas verlengt. "Wij hebben met meerdere merken uitgebreid gesproken, sterker nog met heel veel meer. De interesse heeft ons zeer positief verrast. Dat waren interessante gesprekken, maar we kiezen toch heel bewust voor deze verlenging. De deal die adidas ons uiteindelijk voorlegde was er namelijk één die wij niet konden en wilden weigeren. Daar komt bij dat wij graag langdurig samenwerken met partners en onze samenwerking met adidas is al jaren meer dan uitstekend. Wij zijn trots adidas, samen met Ziggo, hoofdsponsor te mogen noemen."

Lucratiever dan distributiedeal

Ajax mocht van adidas met andere kledingsponsors praten, maar bleef ook in gesprek met adidas. Ook een distributiedeal zoals Feyenoord die met adidas heeft was een van de back-up plannen. De huidige deal van Ajax met adidas is echter vele malen lucratiever dan de distributiedeal die Feyenoord heeft. Behalve dat Ajax shirts in- en verkoopt in zijn webshop en fanshops (net als Feyenoord) verkoopt adidas de Ajax-shirts ook aan andere retailers; nationaal en internationaal. Daar krijgt de club aanvullend een afdracht van. Daarnaast ontvangt Ajax een substantieel sponsorbedrag van adidas. Adidas heeft dergelijke partnerovereenkomsten inmiddels alleen met Europese topclubs als Real Madrid, Juventus, Manchester United en FC Bayern München.

In het afgelopen boekjaar bedroegen de totale sponsorinkomsten van Ajax 29,1 miljoen euro, een stijging met 2,4 miljoen euro ten opzichte van het vorige boekjaar. De stijging in de omzet van merchandisingartikelen bedroeg 0,9 miljoen, van 12,7 miljoen euro naar 13,6 miljoen euro. (Ter vergelijking: de inkomsten uit partnerships bij Feyenoord bedroegen in het seizoen 2016/17 13,3 miljoen euro, een stijging van 1,1 miljoen euro. De stijging van de merchandisingomzet was 1,3 miljoen euro, van 9,2 miljoen naar 10,5 miljoen euro). Met de nieuwe overeenkomst met adidas zal in het nieuwe seizoen ongetwijfeld weer een stijging van de sponsorinkomsten te zien zijn bij Ajax.