Blog: Formula 1 GP Monza (2)

Sponsorreport-medewerker Wally Cartigny is dit weekend bij de 'Formula 1 Gran Premio Heineken’ in Monza, Italië. Hij doet verslag van de sponsoractivaties rondom de race en natuurlijk van Max Verstappen.

Ferrari, Ferrari, forza Ferrari

Op zondag 3 september vindt de Grand Prix van Italië dan werkelijk plaats. Het stadion en de fanzones er omheen lopen al vroeg vol met fans. Dat heeft twee redenen. Ten eerste is het weer ten opzichte van gisteren totaal omgeslagen. Was het tijdens de kwalificaties nat en ijskoud, vandaag is het zonnig en warm. Voor een familie-evenement als dit de perfecte omstandigheden voor een dagje feest. Ten tweede zijn die families die hier naartoe komen héél erg gek op autoracen. Dat wil zeggen: ze zijn gek op autoraces waar Ferrari aan meedoet. Ferrari heeft hier fans. Heel veel fans. Echte diehards die in kleding van het automerk naar de race gaan, gewapend met vlaggen, petten en rode pruiken. Hele families lopen hier rond in het rood met geel. De gekte is vergelijkbaar met de uitdossing van Oranjefans, maar het resultaat is anders. Op de Grand Prix in Spa waren duizenden fans van Max Verstappen afgekomen. Die liepen in de strakke shirtjes van Red Bull Racing die elk persoon in zo''n shirt het voorkomen geven van een lid van het raceteam. En ze droegen natuurlijk de oranje petjes van Exact, het softwarebedrijf dat een partnershipovereenkomst heeft met Verstappen.

Voor de Ferrari-fans speelt het automerk juist de hoofdrol

Die shirts, vooral in combinatie met de oranje petjes, zien we ook terug bij de GP van Italië. Leuk voor Red Bull en fijn voor Exact, maar het geeft ook aan waar het de Nederlandse fans om te doen is: Verstappen en ''hup Holland''. Exact en Red Bull spelen in de beleving van de Nederlandse fans heus een bijrol. Voor de Ferrari-fans speelt het automerk juist de hoofdrol. Dat terwijl Ferrari ter plekke niets organiseert om de massa te belonen voor haar ambassadeurschap.

Die beloning blijft ook tijdens de race uit. Sebastian Vettel probeert het wel, maar zijn bolide kan op het supersnelle circuit van Monza niet winnen van de power van Mercedes. Hij raakt bovendien zijn eerste plaats kwijt in het klassement voor het wereldkampioenschap aan Mercedes-coureur Lewis Hamilton. Wel wordt Vettel derde in de thuis-Grand Prix van Ferrari. Reden genoeg voor de tifosi om bij de prijsuitreiking met duizenden het circuit te betreden, hun held toe te juichen en via de tv-camera''s de aandacht van de wereld nog maar eens te vestigen op Ferrari. Dat roodgekleurde beeld dringt overal door, zelfs tot op het grote scherm in het door Heineken opgeknapte, voormalige gemeentelijke zwembad waar het biermerk vandaag voor zijn genodigden een poolparty heeft georganiseerd.

Vettel verliest vandaag een beetje, net als de opnieuw onfortuinlijke Verstappen die door een concurrent van het circuit gereden wordt en daardoor slechts tiende wordt. Ferrari is als merk niettemin de absolute winnaar van dit GP-weekend dankzij de passie van de Italiaanse fans.