Brede campagne voor IJSTIJD!

KNSB, KPN, Rabobank en de Vereniging Kunstijsbanen Nederland (VKN) lanceren een breed initiatief om alle kinderen in Nederland enthousiast te maken om (vaker) te gaan schaatsen.

IJSTIJD! is de naam van de landelijke campagne, die vanaf nu jaarlijks losbarst in oktober. Het is een brede samenwerking, waarin kunstijsbanen, tijdelijke ijsbanen, schaatsscholen, basisscholen en schaatsverenigingen een belangrijke rol spelen. IJSTIJD! is gericht op kinderen tot en met 12 jaar.

Via lespakketten en schoolschaatslessen krijgen kinderen vaak een eerste echte kennismaking met deze puur Hollandse sport. Vanaf dit seizoen ontvangen zij na hun schaatsles een cool IJSTIJD!-polsbandje met een unieke code dat hen de kans biedt om nog eens gratis of voordelig te gaan schaatsen. Verzilveren kan via schaatsen.nl/ijstijd. Hier presenteren ijsbanen, schaatsscholen en schaatsverenigingen hun aanbod. Zo kunnen de kinderen laagdrempelig extra schaatsplezier beleven. Hopelijk brengt dit weer nieuwe talenten voort, die later in de voetsporen van Sven en Ireen, Sjinkie of Suzanne kunnen treden.

Breed ondersteund

De KNSB werkt voor IJSTIJD! samen met vele partijen. Hoofdsponsor KPN is vanaf het begin nauw betrokken geweest bij IJSTIJD! en is ook in deze editie één van de belangrijkste dragers van deze campagne. De VKN nam mede het initiatief om IJSTIJD! uit te breiden met de vaste kunstijsbanen. Rabobank is nieuwkomer en ondersteunt IJSTIJD! om de lokale verbinding met de schaatsverenigingen te versterken. Daarnaast hebben Croky, Daikin, Tonzon en Trachitol en de mediapartners De Telegraaf en 100%NL het jeugdschaatsplan ook omarmd.

Meer bewegen

IJSTIJD! speelt in op het maatschappelijke streven om jeugd meer te laten bewegen. Sport is goed voor de fysieke, mentale en sociale ontwikkeling van een kind. Schaatsen zit in het DNA van de Nederlander en staat voor plezier op het ijs, coördinatie, kracht en snelheid. Schaatsen op natuurijs behoort tot ons Cultureel Erfgoed. Als het één nacht vriest, dromen velen van toeren op natuurijs en… de Elfstedentocht.

In Nederland leren kinderen fietsen en zwemmen en daar hoort natuurlijk ook schaatsen bij. Nederlandse schaatsers behoren al jaren tot de wereldtop en daar beleven miljoenen mensen weer kijkplezier aan. Dat internationale succes van onze schaatsers is onder meer te danken aan het grote aantal beoefenaars en de uitstekende infrastructuur van ijsbanen, schaatsverenigingen, schaatsscholen en regionale talentencentra.

Sinds strenge winters minder vaak voorkomen, is het echter niet meer vanzelfsprekend dat de jeugd leert schaatsen op natuurijs. De KNSB en haar samenwerkingspartners willen alle kinderen daarom met deze oer-Hollandse sport laten kennismaken op kunstijs. Ons land telt 23 grote kunstijsbanen, die vanaf oktober tot april open zijn, en tientallen kleinere ijsbanen, die veelal vanaf Sinterklaas tot het einde van de kerstvakantie in de stads- en dorpscentra liggen.

Vele tijdelijke ijsbanen vormden sinds 2011 het collectief van IJSTIJD! De naam staat vanaf nu voor een veel breder initiatief, bedoeld om meer jeugd vaker op het ijs te krijgen. De eerste stap is om komend jaar 250.000 kinderen via het schoolschaatsen op een leuke manier kennis te laten maken met de sport.