Brunel kijkt terug op een geweldige race

Schipper Bouwe Bekking lag met Team Brunel lange tijd op koers om de Volvo Ocean Race te winnen, maar moest de overwinning uiteindelijk aan Dongfeng laten. Voor Brunel is het desondanks een geweldige race geweest, zegt Steven Biester, Manager Global Marketing bij Brunel.

Hoe kijken jullie terug op de race?
"Overall is het een geweldige editie geweest. Vanaf Auckland heeft de keuze voor een mix van ervaring en talent zich uitbetaalt. Waarbij Leg 10 absoluut een fantastische prestatie van het team was. In een dag tijd wisten zij zich van de zesde plek naar de overwinning te zeilen op pure snelheid. Daardoor gingen ze bij de laatste leg van start als een van de kanshebbers voor de overall winst.”

Brunel (en het team) stapte pas laat in. Wat was daarvan de reden?
"Bij een dergelijke campagne ga je niet over een nacht ijs. Op een gegeven moment kwamen er verschillende dingen samen. Nadat we alles nogmaals hadden overwogen en er van overtuigd waren dat we de campagne tot een maximaal succes konden maken hebben we besloten er vol voor te gaan en daar hebben we nog geen seconde spijt van gehad.”

Toen we samen het gevoel hadden dat een sterke campagne realistisch was, hebben we ‘ja’ gezegd.

In een interview bij de voorgaande editie liet Jan Arie van Barneveld weten dat het eigenlijk niet nodig is om iedere race deel te nemen omdat er altijd een groot ‘na-ijl’ effect is? Hoe is hij toch overtuigd?
"Het is een gezamenlijk besluit geweest. Toen we samen – na alles te hebben overwogen – het gevoel hadden dat een sterke campagne realistisch was, hebben we ‘ja’ gezegd.”

Wat waren jullie doelstellingen op corporate niveau?

"Onze doelstelling had direct te maken met de dienstverlening van Brunel: getalenteerde, hoogopgeleide professionals verbinden met werkgevers die marktleiders zijn in hun industrie. De huidige economische groei zorgt momenteel voor een aanzienlijke stijging in de vraag naar hoogopgeleide professionals. Dit betekent dat we met onze deelname een push konden geven aan de werving van die hoogopgeleide professionals waar onze klanten om vragen. Concreet hebben we onze doelstelling van nieuwe hoogwaardige sollicitaties vorige week al gerealiseerd naast het verder versterken van ons merkbekendheid in binnen- en buitenland.”

Het thema van deze campagne is Engineering Future. Hoe heeft Brunel dat thema in de praktijk gebruikt?
"Vanuit het algehele thema heeft de campagne zich doorontwikkeld waarbij de kernboodschap "Move Faster” in de tweede helft van de race zich echt gemanifesteerd heeft. De kernboodschap sluit dan ook aan met de wijze waarop Brunel oplossingen weet te realiseren voor klanten en kandidaten.”

Gideon Messink (directeur van Team Brunel, red.) heeft gezegd: ‘Team staat niet alleen voor het zeilteam, maar juist ook voor het team van bedrijven dat de campagne ondersteunt’. Hoe is de samenwerking tussen de bedrijven verlopen?
"In een woord: fantastisch!”

Onze doelstelling van nieuwe hoogwaardige sollicitaties hebben we al gerealiseerd

Jullie waren nog lange tijd op zoek naar extra budget voor de deelname, ook toen de race al bezig was. Op welke manier heeft dat invloed gehad op de campagne?
"Dat heeft geen invloed gehad omdat we vooral gefocust hebben op wat er wel mogelijk was. Samen met onze partners hebben we oplossingen gecreëerd waardoor we vol gas vooruit konden gaan. Dat is ook typisch Brunel: ondernemend en ‘get it done’ mentaliteit.”

Wat waren wat betreft de campagne en de activatie daarvan de verschillen met de deelname van Brunel in de vorige race ?
"In deze editie hebben we meer de focus gelegd op de werving van hoogopgeleide professionals. Om deze reden hebben we ook meer nadruk gelegd op content en campagnes.”

De race duurt negen maanden. Hoe houdt je de race gedurende zo’n lange periode top of mind, met name ook intern?
"Dit is onze vierde deelname aan de race waardoor de race vrij bekend was onder collega’s. Intern zetten we verschillende middelen in: een interne communicatie app met een speciaal kanaal over de race, nieuwsbrieven, posters en waar mogelijk zetten we de Tv-schermen aan tijdens de finish van een Leg. Daarnaast delen veel collega’s ook nieuws over de race via hun eigen sociale media-kanalen. De betrokkenheid van onze collega’s – samen met de reguliere media-aandacht – helpt enorm in het versterken van de awareness over onze deelname aan de race.”

De betrokkenheid van onze collega’s helpt enorm in het versterken van de awareness over onze deelname aan de race

Brunel is ook Official Human Resources Partner van de Volvo Ocean Race 2017-18 geworden. Waarom additioneel ook partner van de race worden naast de bootsponsoring?
"De samenwerking als Human Resources Partner is een logische stap gezien onze dienstverlening en vermogen om maatwerkoplossingen te realiseren. De organisatie van de Volvo Ocean Race is dynamisch waardoor het in korte tijd van een beperkt aantal mensen naar 400 mensen opgeschaald moet worden. Doordat wij een maatwerkoplossing kunnen bieden voor de organisatie is deze invulling van onze samenwerking voor beide partijen een win/win.”

Wat doet Brunel rondom de finish in Den Haag?

"Er is maandenlang naar dit slotstuk toegewerkt en alle Brunel-marketingcollega’s zetten tot en met 3 juli alle zeilen bij om te zorgen dat het een fantastisch evenement wordt voor onze 3.500 gasten!”