FC Emmen en EasyToys gaan scheiden

FC Emmen en hoofdsponsor EasyToys beëindigen na dit seizoen hun sponsorsamenwerking en gaan voortaan als vrienden door het leven. De erotiekgigant is toe aan nieuwe avonturen op het gebied van sportsponsoring.

Het logo van EasyToys prijkte maar liefst vier seizoenen op het shirt van de enige betaaldvoetbalclub van Drenthe, die tot afgelopen seizoen meermaals uitkwam in de Eredivisie. FC Emmen is nu op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor voor het komende seizoen.

FC Emmen en hoofdsponsor EasyToys beëindigen na dit seizoen hun sponsorsamenwerking en gaan voortaan als vrienden door het leven. De erotiekgigant is toe aan nieuwe avonturen op het gebied van sportsponsoring. Foto: de selectie van FC Emmen in de EasyToys-roze tenues voor het goede doel. Klik op de foto om het rechtenvrije beeld in hoge resolutie te downloaden.

“We hebben besloten om te stoppen op het hoogtepunt”, aldus EasyToys-oprichter en -topman Eric Idema, “maar we laten elkaar niet los. Voor ons is en blijft FC Emmen dé club. We hebben in de afgelopen jaren veel aan elkaar te danken gehad.” Rinse Bleeker, de directeur van FC Emmen, is ook dankbaar voor de mooie jaren met EasyToys. “Samen hebben we ons ingezet voor de club en de fans en hebben we elkaar en onze mooie regio op de kaart gezet. We hadden de sponsorsamenwerking graag voortgezet maar zijn positief gestemd om een mooie opvolger te vinden. Aan het eind van dit seizoen zullen we EasyToys op een mooie manier bedanken voor de afgelopen jaren.”


FC Emmen en EasyToys hebben in de vier seizoenen samen het nodige meegemaakt. Zo werd in 2020 na een geruchtmakende start de prille liefde bijna verstoord door de KNVB. Die wilde tussen de twee in komen omdat de relatie tussen FC Emmen en EasyToys ‘niet gepast’ zou zijn, maar al snel ging de bond toch overstag, aanvankelijk voor maar één seizoen. Dat werden er uiteindelijk dus vier.

In de afgelopen jaren maakten FC Emmen en EasyToys samen werk van het stimuleren van goede seksuele voorlichting en het creëren van bewustzijn rondom zaadbalkanker onder mannen tussen de 15 en de 40 jaar. Door eens per seizoen te spelen in EasyToys-roze tenues en die vervolgens te veilen werd door FC Emmen veel geld opgehaald. In 2022 ging 7500 euro naar een campagne van Dance4Life, waarvoor EasyToys 20.000 condooms beschikbaar stelde.

In 2023 werd 7500 euro opgehaald voor een bewustwordingscampagne van Stichting Zaadbalkanker. Dat bedrag werd door EasyToys-CEO Idema vervolgens verdubbeld. De campagne #Checkjeballen werd uiteindelijk het beste maatschappelijke voetbalproject van Nederland en won de Voetbal Geeft Prijs 2022/2023 van de VriendenLoterij. Eind maart speelt FC Emmen opnieuw in het roze voor Stichting Zaadbalkanker en #Checkjeballen.

“We hebben in de afgelopen jaren samen de nodige taboes doorbroken en bewezen dat een relatie tussen een sportclub en een bedrijf als het onze heel normaal is”, concludeert Idema. “Voor ons is het zakelijk ook een heel positieve relatie geweest. Voordat we FC Emmen gingen sponsoren, winkelden hoofdzakelijk vrouwen bij ons. In de loop van de afgelopen vier jaar hebben mannen onze webshop steeds beter weten te vinden.” Het besluit dat het tijd is voor een nieuw hoofdstuk is voor Idema niet zonder emotie. “Samen hebben we prachtige momenten beleefd, herinneringen gecreëerd en successen gevierd. Het is een periode geweest waar we enorm dankbaar voor zijn. Onze band met FC Emmen en haar supporters is iets wat we koesteren.”