ING Private Banking wil vernieuwing in golf brengen

Met een beursgong van topgolfer Mark Reynolds stapte ING Private Banking vanochtend in golf en wordt het de komende drie jaar partner van het KLM Open en hoofdsponsor van het Ladies Open, de Nederlandse Golf Federatie (NGF) en Golf Team Holland. Exclusief voor Sponsorreport spraken we met Steven Sedee, manager sportsponsoring bij ING.

Met de partnerships wil ING Private Banking ‘hoofdsponsor van het Nederlandse golf’ worden. Verjonging en vernieuwing zijn de sleutelwoorden in de samenwerking. De focus ligt hierbij op drie speerpunten: het stimuleren van het jeugdgolf om zo aanwas voor de toekomst te genereren, het stimuleren van topgolf en vernieuwing aanbrengen in de sport.

Hoe is de samenwerking tot stand gekomen?
Steven Sedee: "Wij zijn een aantal maanden geleden benaderd door TIG Sports (de organisator van de golftoernooien, red.) om partner te worden van het KLM Open en de NGF. Zowel KLM Open als NGF willen graag vernieuwen en de NGF zeker ook verjongen. Wij zagen gelijk een match met Private Banking. Daar ligt ook een strategie die te maken heeft met vernieuwing en met verjonging van het klantenbestand. ING Private Banking is de snelst groeiende private bank van Nederland. Maar we willen nog verder groeien. Er ligt een behoorlijke overlap tussen onze doelgroep en de golfdoelgroep. We zijn het gesprek aangegaan en zijn daar onlangs goed uitgekomen met deze partnerships als uitkomst."

ING Private Banking claimt golf?

"Klopt. Wij willen de hele breedte van de golfsport gaan ondersteunen vanuit de pay off ‘ING Private Banking hoofdsponsor van het Nederlandse golf’. Alle partnerships hebben we ook afgesloten voor drie jaar tot eind 2018. Om die claim verder te versterken zijn we nog aan het nadenken of we ook partnerships met golfbanen moeten afsluiten en/of met individuele golfers. Zo ver zijn we nog niet. Net als in voetbal is ons streven in golf om de sport vooruit te helpen. Of dat ook betekent dat we op een soortgelijke manier golfclubs gaan omarmen of een ambassadeur aan ons verbinden zoals we die hebben met Ruud van Nistelrooy zijn we nog aan het overwegen. We richten ons nu eerst op de verjonging en vooral vernieuwing in de golfsport."

Wij willen de hele breedte van de golfsport gaan ondersteunen

Die verjonging is noodzakelijk voor golf?
"De golffederatie heeft nu bijna 400.000 leden. Daarmee is het de derde sportbond van Nederland. Je ziet echter dat het aandeel onder de 21 jaar erg klein is. Om te groeien als sport heb je aanwas nodig in de onderste lagen. Daar gaan we, natuurlijk samen met de NGF, behoorlijk veel aandacht aan besteden.”

Hoe moet ik mij de vernieuwing in golf voorstellen?
"We willen de sport aantrekkelijker maken voor met name jeugd en gezinnen. Er komt een mobiele applicatie waarmee het voor alle golfers een stuk makkelijker wordt om bijvoorbeeld hun score bij te houden. En we willen het amateurgolf echt een podium geven en helpen de stap te maken naar topgolf. Dat zullen we onder andere doen via Golf Team Holland.”
"Vernieuwing betekent ook dat we meer beleving willen toevoegen aan topgolf en daarmee de sport nog dichter bij de fans brengen. Het KLM Open speelt daar een belangrijke rol in. Kijk naar de wijze waarop golftoernooien in Amerika, Engeland en Azië worden gespeeld. Daar heb je bij verschillende holes grote tribunes staan waar het niet meer per se doodstil hoeft te zijn. Een plek waar veel meer extra belevingselementen kunnen worden gecreëerd rondom het toernooi. Die beleving willen wij ook gaan toevoegen. Natuurlijk is het ook een concentratiesport en moet je dat niet overal doen. Maar ook golfers vinden dat er best meer beleving kan komen bij de wedstrijden.”

We willen meer beleving toevoegen aan topgolf en daarmee de sport nog dichter bij de fans brengen.

Wat wordt jullie rol bij het Ladies Open, ook nu Deloitte wegvalt als titelsponsor?
"Ook bij het Ladies Open willen we een vernieuwingsslag aanbrengen. We zijn samen met de NGF en TIG Sports aan het kijken of we het toernooi op een andere manier kunnen organiseren. Aan die vernieuwing van het Ladies Open gaan we onze naam verbinden."

Het gaat bij Private Banking sponsoring vooral om relatiemarketing?
"Het gaat zeker ook om de bekendheid van onze Private Banking tak, maar wat ons betreft is relatiemarketing nog steeds een belangrijk instrument om een sponsorship goed in te vullen. Dat zien we bij voetbal en bij onze culturele partnerships, zoals Rijksmuseum, Carré en het Concertgebouworkest. We proberen zo veel mogelijk van onze klanten op een zo goed mogelijke manier te bedienen.Wij zijn ervan overtuigd dat de (potentiële) private banking doelgroep een groot liefhebber is van de golfsport en graag naar een toernooi als het KLM Open komt kijken. Het is een initiatief van ING Private Banking Nederland. De focus ligt ook op klanten uit Nederland”

Heeft het invloed op jullie budget dat er met KLM en jullie misschien maar twee partners bij de toernooien in plaats van de huidige drie?
"Uiteindelijk wil je met alle partijen een zo goed mogelijk toernooi mogelijk maken. We hebben met TIG Sports de afspraak gemaakt dat we met het geld dat we nu beschikbaar stellen het niveau van afgelopen jaren minimaal gaan evenaren. En mocht er weer een derde partner bijkomen dan kan het toernooi alleen maar verder groeien.”

Golf is in Rio weer een Olympische sport waarbij we misschien vertegenwoordigd zijn met Joost Luiten en Christel Boeljon. Krijgt dat ook een rol in jullie golfsponsoring?

"We hopen natuurlijk dat beiden zich zullen gaan kwalificeren. Op het moment dat zij gaan is dat zeker interessant. Dan moet je meeliften op die aanwezigheid daar, ook met de beperkte mogelijkheden die je als bondsponsor hebt.”

In de communicatie is het altijd ING Private Banking, of wordt dat toch afgekort tot ING?
"Nee, in alle uitingen wordt het ING Private Banking. We houden er wel rekening mee dat we vragen krijgen hoe de verhouding ING – voetbal en ING Private Banking – golf precies ligt. Maar golf in Nederland is niet te vergelijken met voetbal. Het past precies bij ons Private Banking-onderdeel en hun groeistrategie. Het wordt ook niet zo breed gecommuniceerd als we met voetbal doen. We hebben het maandagochtend groot aangekondigd, en nu gaan we ons richten op de doelgroepen van Private Banking.”