"Dit is het meest gewenste model voor de clubs"

Interview Alex Tielbeke:

KPN is met ingang van komend seizoen naast maatschappelijke partner VriendenLoterij hoofdsponsor van de Eredivisie. Daarmee kiest de Eredivisie voor een sponsormodel met maximaal twee partners in plaats van het huidige model. Commercieel directeur Eredivisie Media & Marketing Alex Tielbeke gaat in op de nieuwe overeenkomst en het nieuwe sponsormodel.

Waarom de keuze voor een ander sponsormodel van de Eredivisie?
Alex Tielbeke: "We hebben altijd twee modellen als mogelijkheid gehad voor de samenwerking met de partners. Het huidige met de VriendenLoterij als hoofdpartner en een drietal andere partners en het model waarbij we twee hoofdpartners hebben. Er was interesse van verschillende partijen om het huidige model voort te zetten of daar in te stappen. Het meest gewenste model van de clubs was echter altijd het model met de twee hoofdsponsors. Die hebben we nu gevonden in twee hele sterke Nederlandse merken. Daarmee zijn de clubs en wij erg blij.

Het meest gewenste model van de clubs was altijd het model met de twee hoofdsponsors

De keuze voor dit model betekent dat je afscheid moet nemen van de huidige partners Plus en Burger King.
"Plus en Burger King weten dat het andere model er als optie is. Dat we na iedere cyclus van drie jaar voor een ander model kunnen kiezen is ook vastgelegd in de contracten met hen. We zijn voor de komende periode natuurlijk het eerst met de huidige partners om de tafel gaan zitten, maar het is financieel wel een verschil of je doorgaat als official partner of als hoofdsponsor. KPN wilde het bestaande contract wel uitbreiden naar het hoofdpartnership. We hebben een aantal weken geleden de gesprekken daarover naar tevredenheid afgerond. We praten overigens nog zowel met Plus als met Burger King om te kijken op welke manier we verder kunnen gaan. Dat is dan in een andere vorm van samenwerking dan als partner, bijvoorbeeld via afzonderlijke campagnes.”

Wat maakt KPN tot een ideale partner?

"KPN en de Eredivisie hebben een heden, een verleden en met deze stap vooral ook een veelbelovende toekomst met elkaar. KPN brengt net als de Eredivisie mensen met elkaar in verbinding. Dat doen ze met hun producten en diensten, maar zeker ook met maatschappelijke initiatieven op het gebied van sport en cultuur. We vinden het daarom geweldig dat KPN de komende vier jaar vol overtuiging kiest voor de kracht van het Eredivisie voetbal en de clubs, het grootste marketingplatform van Nederland.”

De bijdrage van KPN gaat in dit model substantieel omhoog?

"Voor ons is het belangrijk dat we de economische doelstellingen ook halen met dit twee-partnermodel. We gaan net als ieder ander bedrijf uit van groei op alle onderdelen, en dat hebben we hiermee ook gedaan op het gebied van sponsoring.”

Het is logisch dat nieuwe ontwikkelingen in het contentdomein plaatsvinden

Welke rechten krijgt KPN extra in de nieuwe situatie?
"Zij krijgen aanzienlijk uitgebreidere marketing- en mediarechten. Als hoofdsponsor zal KPN prominent zichtbaar zijn rondom het Eredivisievoetbal in alle stadions en tv-uitzendingen. KPN biedt natuurlijk al sinds 2014 de KPN Goal Alert aan, een gratis service voor mobiele KPN-klanten waarbij ze de doelpunten van twee Eredivisieclubs op hun mobiele telefoon ontvangen. Onlangs is de dienst uitgebreid met alle Eredivisie samenvattingen, binnen een uur na afloop van de wedstrijd. KPN is grote stappen aan het zetten in het contentdomein en het is logisch dat nieuwe ontwikkelingen ook in die richting plaatsvinden. We hebben daarover veel contact met de contentafdeling van Marnix Laurs, directeur content bij KPN. De komende tijd werken KPN en Eredivisie Media & Marketing verder aan concrete ideeën om de samenwerking optimaal te benutten, maar het is nu nog te vroeg om daar al iets over te zeggen."

Voetbalcontent van eigen bodem blijft het meest interessant

Eredivisie mediarechten blijven het aantrekkelijkst?
"We hebben natuurlijk ervaring met andere voetbalrechten via Fox Sports, dat hele mooie buitenlandse voetbalrechten heeft. Maar als je kijkt naar de bereikcijfers staan die uitzendingen ver in de schaduw van de cijfers voor de Eredivisie-wedstrijden. Die liggen zelfs nog onder het niveau van de Jupiler League. Dat zegt genoeg. Voetbalcontent van eigen bodem blijft het meest interessant.”

Is de verlenging met VriendenLoterij al definitief?

"We staan op het punt om het contract met de VriendenLoterij met drie jaar te verlengen. Ook met de huidige vijf suppliers voeren we komende maanden gesprekken of en zo ja hoe we verder gaan. Ook van de suppliers lopen de contracten na dit seizoen af. Inmiddels hebben we overeenstemming met Deventrade over een verlenging."