Interview Jumbo: “Jumbo is meer en meer een techbedrijf”

Jumbo Supermarkten is een van de vijf partners die zich achter het Brainport Eindhoven concept van PSV hebben geschaard. En dat is niet vreemd. “Jumbo is meer en meer een techbedrijf”, zegt Colette Cloosterman, CCO van Jumbo.

Colette Cloosterman-van Eerd, CCO en mede-eigenaar van Jumbo Supermarkten: “Wij zijn wat betreft deze samenwerking niet geïnteresseerd in bekendheid, maar veel meer in innovatie en vitaliteitsoplossingen. De bekendheid van Jumbo is natuurlijk al enorm groot en voor het verder vergroten daarvan hebben we andere manieren en partnerships. Maar ook daar zie je dat het steeds minder om de exposure gaat. Het gaat er veel meer om hoe je het merk wilt laden. Dan is vitaliteit en gezonde voeding erg belangrijk. We willen stimuleren dat mensen meer bewegen en gezonder eten. Met als thuishaven Veghel is Jumbo als vooraanstaande en innovatieve foodspeler nauw betrokken bij Brainport Eindhoven. Dat is een fantastische innovatieve samenwerking op het snijvlak van technologie, innovatie en vitaliteit. Hierop zetten wij als familiebedrijf breed in, onder meer door middel van onze unieke digitale Jumbo Foodcoach, die de voetballers van PSV en de wielrenners van Team Jumbo-Visma helpt om nóg beter te presteren.”
"Waarom denk je dat PSV heel vaak in de laatste minuten de winnende goal maakt? Dat komt doordat ze door de gezonde voeding net iets meer energie hebben dan de tegenstander”, zegt Ton van Veen, CFO van Jumbo, met een knipoog.

Van Veen: “Deze partnerships gaan echt verder dan een sponsorrelatie. Dit is een ecosysteem waarbij partijen ook met elkaar gaan samenwerken. We kunnen heel veel brengen in dit partnership wat betreft voeding en vitaliteitskennis, maar ook heel veel halen bij bedrijven bij wie technologie corebusiness is. Zo kunnen we bijvoorbeeld gaan profiteren van de knowhow op technologiegebied van ASML. Of omgekeerd dat ASML nog vitaler wordt als er gebruik wordt gemaakt van onze Foodcoach. Het is niet meer geld geven voor exposure, maar op inhoud met elkaar samenwerking zoeken.”

Hoe past Jumbo in het rijtje techbedrijven dat hier in meedoet? Cloosterman-van Eerd: “Wij zoeken naar technologische oplossingen om boodschappen doen nog leuker te maken en te kijken wat je wilt eten. De Foodcoach is baanbrekend, maar het is niet het enige. Dan heb je het ook over betaalgemak, het online thuisbestellen, omnichannel-retailing, de logistiek van verschillende soorten producten die op hetzelfde moment klaar moeten zijn. Jumbo is meer en meer een techbedrijf. Jumbo heeft een eigen Tech Campus waar we veel in investeren en inmiddels meer dan honderd mensen zich volledig toeleggen op de ontwikkeling van klantvriendelijke digitale toepassingen en de opbouw van technologische kennis en innovatie.”

Het opbouwen van de digitale interface met de klant is bepalend of wij de volgende 100 jaar nog bestaan

Ton van Veen, Jumbo

“Als wij alleen volgens traditionele formules zouden blijven werken en niet vol in technologie investeren zou ik mij zorgen gaan maken over de toekomst”, vult Van Veen aan. “Ik hoef alleen maar te wijzen naar alle non-food retailers die inmiddels uit het straatbeeld zijn verdwenen. Het wordt meer en meer online, eCommerce, 1-op-1 relaties met klanten die je digitaal opbouwt, data. We bestaan bijna 100 jaar, maar juist het opbouwen van de digitale interface met de klant is bepalend of wij de volgende 100 jaar ook nog bestaan. Daar ben ik van overtuigd.”

Activaties

Het ligt niet in de lijn der verwachting dat Jumbo het partnership landelijk gaat activeren zoals men dat wel doet met Max Verstappen en Team Jumbo-Visma. “Je moet daarbij ook oppassen wat je doet”, zegt Van Veen. “We hebben ook winkels in Amsterdam en Rotterdam. Iets in de regio Eindhoven doen zou eventueel kunnen. Maar we gaan geen commercials uitzenden met PSV-spelers. De Foodcoach is natuurlijk wel iets dat je beschikbaar wil hebben voor iedereen in Nederland. Het bundelen van de kennis en expertise in deze unieke samenwerking tussen vooraanstaande bedrijven rondom PSV gaat ons helpen bij het verder bereikbaar maken van deze technologie voor de Brainportregio en uiteindelijk heel Nederland.”