Interview Øystein Moan (CEO Visma)

Softwarebedrijf Visma is co-hoofdsponsor geworden van Team Jumbo-Visma. Visma is een van de grootste leveranciers van boekhoud-, ERP-, en payrolldiensten in Europa. CEO Øystein Moan vertelt waarom het Noorse bedrijf de schaats- en wielerploeg sponsort.

Hoe bent u met Team Jumbo in contact gekomen?
“Visma verzorgt pay-roll en hrm-diensten voor Jumbo Supermarkten. We zaten een paar maanden geleden in een klantenoverleg met Jumbo en daarin kwam de ploeg ter sprake en dat Lotto was gestopt als co-sponsor. Toen hebben wij gezegd dat het voor ons misschien een mogelijkheid was om sponsor te worden.”

Het is voor Visma de eerste keer dat het bedrijf in sponsoring stapt?
“Wat betreft wielrennen en schaatsen wel. We zijn al een aantal jaren titelsponsor van de Visma Ski Classics, een serie langeafstands crosscountry skiwedstrijden in heel Europa. Voor Nederland is die sponsoring niet zo relevant.”

Wat zijn de belangrijkste doelstellingen voor Visma bij dit sponsorship?
“We zijn in Nederland als merk nog niet erg bekend. We hebben afgelopen jaar flink uitgebreid in Nederland met overnames van onder andere Raet en Davilex. Daarmee zijn we inmiddels een van de grootste softwarebedrijven in Nederland met een omzet van 300 miljoen euro. We willen onze positie en naamsbekendheid in Nederland, en in België, verder versterken en daar kan dit sponsorship bij helpen. Als we meer bekend zijn kan dat ons ondersteunen bij eventuele overnames die we nog gaan doen. We zullen een interessanter bedrijf worden voor werknemers en het moet ons helpen in de werving van nieuw personeel."

Øystein Moan (links) en Richard Plugge ondertekenen het sponsorcontract

Dat Visma in de naam van de ploeg zou komen was een voorwaarde voor u?
“Ja. Omdat onze doelstelling is om meer bekendheid in Nederland te krijgen was de naamgeving noodzakelijk.”

Ligt de focus van de sponsoring alleen op Nederland en de Benelux of gaat u het in heel Europa gebruiken?
“Schaatsen is erg groot in Nederland. Met wielrennen heb je een groter bereik in heel Europa. Focus is de bekendheid in Nederland en België. Maar we zijn een Europees bedrijf, dus de zichtbaarheid in andere landen gebruiken we ook. Het kan een belangrijke stap zijn om nog meer voet aan de grond te krijgen in Europa.”

Als je echt aan merkbekendheid wil werken moet je wel zo’n periode van vijf jaar aanwezig zijn

Bijzonder is dat u, net als Jumbo, de toezegging heeft gedaan om voor onbepaalde tijd te sponsoren, en minimaal vijf jaar.
“Als je echt aan merkbekendheid wil werken moet je wel zo’n periode van vijf jaar aanwezig zijn. Samen met het team hebben we een langetermijnvisie. Dat je je voor zo’n periode vastlegt is goed voor het team en voor ons.”

Amund Grøndahl en Jonas Vingegaard zijn twee Scandinavische wielrenners in het team. Gaan we in de toekomst ook Noorse schaatsers in Team Jumbo-Visma zien?
“Dat is geen vereiste voor ons. Maar er is veel talent in Scandinavië, zowel in wielrennen als schaatsen.”

Visma is een b2b-bedrijf. Hoe past dat bij een meer op consumenten gericht sponsorship?

“Ik weet niet of dit sponsorship in het bijzonder een consumentensponsoring is. En mensen die de beslissingen nemen in bedrijven zijn ook consumenten en houden van schaatsen en wielrennen. Zij zien ons ook.”

Visma is ook sponsor van de Visma Ski Classics


Hoe gaat u het sponsorship activeren?
“Dat we op het shirt van de wielrenners en het pak van de schaatsers staan is een begin. Natuurlijk zullen we het ook gebruiken voor relatiemarketing. En we kunnen een aantal individuele sporters gebruiken bij presentaties en campagnes. Dat zijn echt enorme helden.”

Wanneer bent u tevreden?
“Als we over drie, vier jaar tot de meest bekende bedrijven in onze sector in Nederland horen. En we een bekende naam zijn in heel Europa en hiermee nieuwe markten kunnen betreden.”