Er stroomt groene energie door de Maasstad

Interview Richard Klatten (Qurrent)

Afgelopen vrijdag werd bekend dat Qurrent de nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord is als opvolger van Opel. Het groene energie bedrijf staat de komende vier seizoenen op het shirt van de Rotterdammers. Richard Klatten, directeur van Qurrent, licht de samenwerking toe.

Qurrent is in 2011 opgericht door Stichting DOEN, het Klimaatbureau en de Natuur- en Milieufederaties. Het bedrijf is nog steeds een 100% dochter van Stichting DOEN, dat op zijn beurt gefinancierd wordt door de Goede Doelen Loterijen (oa Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij). Qurrent hoort afgelopen jaren steeds tot de best presterende energiebedrijven op het gebied van duurzaamheid.

Is Qurrent een goed doel of een commercieel bedrijf?

Richard Klatten: "We zijn een energiemaatschappij en een maatschappelijke onderneming. We streven niet naar winstmaximalisatie, maar je moet natuurlijk wel je hoofd boven water houden. We moeten continuïteit houden in de bedrijfsvoering. Het betekent wel dat we een heel ander verdienmodel hebben dan andere bedrijven. We verdienen niet aan het leveren van energie. Qurrent levert energie tegen inkoopprijs en we verdienen aan een vast bedrag per maand van onze leden.”

Dit partnership betekent voor ons een uitgelezen kans wat betreft exposure en het onder de aandacht brengen van het merk Qurrent

Hoe zijn jullie met Feyenoord in contact gekomen?
"Dat is vrij snel gegaan. We zijn pas onlangs met elkaar in gesprek geraakt vanwege de kansen die wij hiermee zagen. We hadden nog geen relatie met Feyenoord. We zijn sinds begin van dit jaar wel businesspartner van Sparta, waar we leverancier zijn van groene stroom en gas voor Het Kasteel en het RMC Jeugdcomplex en helpen met de verduurzaming van Sparta. Het Qurrent-logo staat op de broeken van de jeugdopleiding en Jong Sparta."
"Het is bekend dat Boudewijn Poelmann (oprichter Nationale Postcode Loterij en VriendenLoterij, red.) een enorme Feyenoord-fan is en een gepassioneerde man als het gaat om duurzaamheid, en dus ook een fan van Qurrent is. Hij heeft uiteindelijk als een soort ‘postillon d`amour’ de partijen met elkaar in contact gebracht.”

Wat zijn jullie doelstellingen met de sponsoring?
"Onze missie is Nederland energieneutraal krijgen. Dat is nog een hele weg te gaan. We zijn afgelopen drie jaar tijd gegroeid naar 120.000 leden. Daarmee zijn we nog een kleine speler. We zijn bescheiden, maar wel op z’n Rotterdams bescheiden: we gaan er tegen aan. We willen doorgroeien naar zo’n 500.000 leden. Feyenoord is een grote club met een enorme achterban. Dit partnership betekent voor ons een uitgelezen kans wat betreft exposure en het onder de aandacht brengen van het merk Qurrent."

Het is niet zo dat dit een constructie is waarmee Boudewijn Poelmann zijn ploeg financiert

Met de sponsoring zou 4,5 miljoen euro per jaar gemoeid zijn, plus een bonus waardoor dat kan oplopen tot 6 miljoen euro.
"We hebben met Feyenoord afgesproken dat we geen mededelingen doen over het bedrag dat we betalen, en ook niet of er sprake is van een bonus. Deze sponsoring is een substantieel bedrag voor ons als onderneming. Het is niet zo dat dit een constructie is waarmee Boudewijn Poelmann zijn ploeg financiert. We betalen dit helemaal uit eigen middelen. Het is echt een contract dat we zelf hebben gesloten met Feyenoord.”

Is er ruimte voor een tweede (rug)shirtsponsor in het contract?

"Nee, we zijn exclusief hoofdsponsor, dus er is geen ruimte voor een tweede shirtsponsor.”

Er komen nogal wat negatieve reacties op het feit dat jullie als idealistisch bedrijf voetbal gaan sponsoren.

"Er zullen ongetwijfeld klanten zijn die zich afvragen waarom wij in voetbalsponsoring stappen en die deze stap niet waarderen. Daar staat tegenover dat we een enorme exposure krijgen met Feyenoord en daarmee een flinke groei kunnen realiseren. We hebben een duidelijk en helder verhaal waarom we dit doen. Dat is het versnellen van de hele energietransitie. Met voetbal komen we bij een heel groot deel van Nederland onder de aandacht. De exposure en de versnelling die we hiermee kunnen aanbrengen moet ook die critici overtuigen. Dus ik hoop dat die mensen zien dat we hiermee meer mensen voor groene energie laten kiezen.”

Er zullen ongetwijfeld klanten zijn die deze stap niet waarderen

Gaan jullie samen met Feyenoord ook andere maatschappelijke initiatieven ondersteunen?
"Feyenoord heeft een stevig mvo-beleid. Die liggen vooral op sociaal gebied, maar dat geeft wel allerlei mogelijkheden. Ik weet nog niet precies wat voor acties we gaan doen en of dat ook met de Hartstichting is, waarmee Feyenoord en Opel nauw samenwerken. Bij ons zal het toch meer gaan over duurzaamheid. De ideeën daarover moeten we nog verder uitwerken.”

Chris Woerts heeft jullie begeleid in de contractbesprekingen. Gaat hij jullie ook verder begeleiden?

"Hoe we het partnership gaan activeren en met wie we dat gaan doen moeten we nog overleggen met Feyenoord.”

Bas Ramaekers (Feyenoord): "Mooie stap in de sponsorbegroting”

Feyenoords sponsormanager Bas Ramaekers is uiteraard zeer tevreden met de nieuwe hoofdsponsor. "Een vierjarig contract geeft altijd rust. En met dit contract en met de contracten die we nog gaan verlengen, gaan we in de sponsorbegroting een mooie stap vooruit zetten. Dat zul je in de jaarcijfers over 2017-2018 terug zien. Dan presenteren we misschien wel de hoogste sponsorbegroting ooit voor Feyenoord.”Ramaekers is nog in gesprek met aftredend hoofdsponsor Opel om autoleverancier te blijven. Opel is al sinds de vorig eeuw de vaste autoleverancier van de Rotterdamse club. Hij hoopt binnen een aantal weken de afspraken rond te hebben. Over Manutan, een ander bedrijf dat naast Qurrent genoemd werd als mogelijke hoofdsponsor van Feyenoord, zegt Ramaekers dat Manutan nooit een gesprekspartner is geweest om hoofdsponsor te worden. "We praten altijd met al onze partners over mogelijkheden. Maar dat die naam nu werd genoemd verraste mij wel.”

De grootste uitdaging voor Feyenoord en Qurrent is volgens Ramaekers om in Rotterdams ‘Eneco-gebied’ de mensen te bewegen over te stappen naar Qurrent. "We hebben met Nielsen vooraf een nulmeting gedaan wat betreft naamsbekendheid van Qurrent en de verdeling in de markt van energiebedrijven onder niet-voetballiefhebbers, voetballiefhebbers en Feyenoordliefhebbers. We gaan de komende periode goed volgen wat de effecten van de sponsoring en de merkvoorkeuren zijn. Vanuit mijn sponsorhart is het mooi om aan zo’n case te werken."