Jumbo heroverweegt sportsponsoring na 2024

Jumbo heroverweegt of en hoe het na 2024 actief zal zijn in sportsponsoring. Dat de supermarktketen na 2024 nog hoofdsponsor zal zijn van Team Jumbo-Visma lijkt klein.

Het huidige partnership met Team Jumbo-Visma, het grootste partnership van Jumbo in sport, werd per 2019 met onbepaalde tijd verlengd, maar in ieder geval voor vijf jaar aangegaan. Bovendien is er een opzegtermijn van twee jaar. Dat betekent dat Jumbo na 2024 contractueel de mogelijkheid heeft om op een andere manier de sponsoring in te vullen, of zelfs helemaal te stoppen.

Een woordvoerder van Jumbo laat weten: "Op dit moment kijken we naar onze positionering. Daarbij kijken we ook of ons sponsorbeleid nog aansluit bij onze visie en ambities én de behoeftes van onze klant."

Het management van de wielerploeg meldt desgevraagd aan het AD dat de heroverweging van Jumbo’s sportsponsorschap van nabij wordt gevolgd, maar dat het niet wordt gezien als iets verontrustends. Jumbo betaalt inmiddels zo'n 12 miljoen euro per jaar voor het hoofdsponsorschap.

Eerder werd al bekend dat Jumbo zich terugtrekt uit auto- en motorsportsponsoring, behalve met de samenwerking met Max Verstappen en de F1 Heineken Dutch GP.
Jumbo is een van de zes event supporters van de Dutch GP. De licentie van de Grand Prix in Zandvoort werd in 2020 in eerste instantie voor drie jaar aangegaan met de optie van twee extra jaren. De editie van 2020 ging vanwege corona echter niet door. Inmiddels is bekend geworden dat ook in 2024 en 2025 de koningsklasse van de wereldwijde autosport weer naar Zandvoort komt. De organisatie achter de GP is in gesprek met de event supporters over een verlenging.

Het sponsorhip van Jumbo van PSV als onderdeel van Brainport Eindhoven werd in 2022 met drie jaar verlengd en loopt tot medio 2025.

Foto: Cor Vos