Jumbo stopt sponsoring Max Verstappen

Jumbo stopt na dit seizoen met het sponsoren van Formule 1-kampioen Max Verstappen. Ook de Dutch GP in Zandvoort moet het volgend jaar zonder het geld van de Brabantse supermarktketen doen. Topsportsponsoring past niet meer bij Jumbo volgens de nieuwe topman Ton van Veen.

Jumbo was afgelopen 10 jaar sponsor van de Formule 1 rijder. De samenwerking was gestart vanuit de persoonlijke vriendschap van voormalig Jumbo-topman Frits van Eerd. De nieuwe CEO Ton van Veen vindt dat (top)sportsponsoring niet past bij Jumbo. Daarom stopt de supermarktketen na dit seizoen ook als event supporter van de Heineken F1 Dutch GP op Zandvoort. In het verleden organiseerde Jumbo op het circuit ook de succesvolle Jumbo Racedagen.

Van Veen laat in het AD weten: "Max is natuurlijk een volksheld, maar hij acteert op het absolute wereldtoneel. Wij zijn een hele goede food retailer, maar alleen in Nederland en een beetje in België. We steken jaarlijks meer dan 20 miljoen euro in sportsponsoring, maar ik kan iedere euro maar één keer uitgeven. Het geld dat naar Max gaat, kunnen we niet teruggeven aan de klant, of in duurzaamheid of gezondheid steken.”


Het contract met Team Jumbo-Visma loopt nog tot 2024, maar mocht er zich eerder een nieuwe hoofdsponsor aandienen dan maakt Jumbo plaats. Wat er met het contract met PSV gebeurt, dat loopt tot medio 2025, is nog niet duidelijk.