Jupiler stopt Eerste Divisie sponsoring

Jupiler stop na dit seizoen met de sponsoring van de Eerste Divisie. Jupiler is dan 12 jaar naamgever geweest van de Jupiler League. De Coöperatie Eerste Divisie (CED) is inmiddels begonnen met gesprekken met mogelijke opvolgers.

Directeur Marc Boele laat op de site van de Jupiler League weten veel kansen te zien in het proactief uitdragen van de maatschappelijke functie. "Eigenlijk zijn Jupiler en de CED tot de conclusie gekomen dat het goed is om verder te kijken na een mooie periode van samenwerking", zegt Marc Boele, Algemeen Directeur Coöperatie Eerste Divisie. "Als naamgevend sponsor van de Eerste Divisie is Jupiler in het afgelopen decennium uitgegroeid tot een geliefd en gekend biermerk in de Nederlandse markt. Het naamgeverschap van de Eerste Divisie heeft daar absoluut een bijdrage aan geleverd."

De Eerste Divisie kent al meer dan 25 jaar naamgevers. Tussen 1990 en 2001 was dit de Toto-Divisie, van 2001 tot 2006 Gouden Gids Divisie en sinds seizoen 2006-2007 als Jupiler League. Er is nog geen nieuwe partner als naamgever voor de eerste divisie vanaf seizoen 2018-2019. Als de CED een partner vindt die al eerder in wil stappen is daar met Jupiler over te praten.

Kansen in maatschappelijke verbinding

De Coöperatie EersteDivisie ziet nieuwe mogelijkheden om verder te groeien naar andere vormen van partnerships. Dit gaat breder dan de exposure als naamgever. En zelfs nog verder dan het genereren van directe verkoop, klantbinding en data voor de partner. Er liggen veel kansen voor de Eerste Divisie in het proactief uitdragen van de maatschappelijke functie. "Uiteraard is het jammer dat we er geen dertiende seizoen aan vast plakken, maar we zien vooral ook nieuwe kansen”, aldus Marc Boele. "Onze competitie staat voor ontwikkeling en toegankelijkheid. Onze kracht ligt in feit dat we een landelijke uitstraling hebben als tweede grootste sportcompetitie van Nederland, maar met onze clubs zijn we vooral ook sterk in de regio. Samen meteen nieuwe partner kunnen we daarmee een stap zetten om onze rol in de maatschappij nog meer invulling te geven en proactief maatschappelijke groepen te betrekken bij onze clubs, onze competitie en bij onze nieuwe partner.”

Boele: "Met Youngstars (jeugd en bewegen) en Tour Du ALS hebben we de afgelopen jaren als Eerste Divisie invulling kunnen geven aan maatschappelijke doelstellingen van partners. Die maatschappij zit in onze stadions. Daarmee bieden we échte waarde voor partners en gaan we verder dan alleen exposure. Via ons kunnen ze inhoud geven aan hun eigen merk en doelstellingen.”Boele sluit niet uit dat volgend seizoen met meerdere sponsors in zee wordt gegaan. "Veel zal ook afhangen wat een mogelijke nieuwe sponsor zelf wil. Tegenwoordig is het echt meer dan een bordje ophangen en een naampje voor de competitienaam plakken. Het is breder en groter, landelijk en lokaal interessant en de maatschappelijke component is belangrijk."

Opleidingsfunctie

De CED hoopt spoedig nieuws te kunnen brengen over de nieuwe sponsor. "Ik noem geen streefdatum", zegt Boele in VI. "We zijn met meerdere partijen in gesprek. De interesse is er. Bijvoorbeeld ook vanuit de wedwereld, zo horen we van diverse sportmarketingbureaus. Zodra de wetgeving dat toelaat, is dat zeker een optie. Als die markt open gaat, is het voor buitenlandse partijen die hun naam willen vestigen een platform bij uitstek. We willen meer bieden dan alleen maar exposure. Binding met regio’s, maatschappelijke relevantie middels activiteiten. We brainstormen er druk over. Een partner in opleidingenland zou ook mooi zijn. Onze competitie heeft ook een opleidingsfunctie. Daar zou een gemeenschappelijk doel kunnen zitten. Noem de spelers maar op die de stap via de Jupiler League gemaakt hebben."
(bron: Jupiler League)