Jupiler volgt Amstel op bij Ajax

Jupiler heeft een contract afgesloten voor drie jaar als bierpartner van Ajax als opvolger van Amstel. Het contract met het biermerk gaat in per 1 augustus aanstaande en loopt tot en met 30 juni 2015, met de wederzijdse intentie om de overeenkomst met nog twee jaar te verlengen.

Manisha Thakker, Country Director AB InBev Nederland: 'Jupiler en Ajax hebben elkaar zeer snel gevonden: een spontane klik tussen voetbal en bier, tussen Ajax en Jupiler, maar ook tussen de verschillende teams. Dit is een voorproefje van de geweldige samenwerking die we samen tegemoet gaan. We zijn dan ook ontzettend trots, enthousiast en gedreven en proosten vandaag samen met de vele Ajacieden!'

Commercieel directeur Henri van der Aat: 'Wij zijn zeer content dat een groot merk als Jupiler, dat onderdeel uitmaakt van de grootste bierbrouwer ter wereld, ervoor kiest om te investeren in een samenwerking met Ajax. Er zijn goede afspraken gemaakt aangaande verschillende aantrekkelijke activiteiten. We kijken met volle tevredenheid terug op de jarenlange samenwerking met Amstel. Het contract liep af en wij zijn ons daarom gaan oriënteren. Zo raakten we met Jupiler in gesprek. In de huidige tijd waarin sponsoring onder druk staat, is het mooi dat we deze samenwerking hebben kunnen sluiten.'

Reactie Amstel

Amstel-woordvoerder Maurice Ouderland: ‘We mogen niet geschonken worden in het stadion omdat Grolsch de founder is van de ArenA. Dat is geen wenselijke situatie voor ons. Wij willen een optimaal sponsorship. Voor supporters is het ook verwarrend dat Amstel Ajax-sponsor is, maar ze met een ander bier in de hand staan. Daarom hebben we besloten om, ondanks de fijne samenwerking, het contract niet te verlengen.’ Amstel was sinds 2005 partner van Ajax.
‘We hebben het sponsorship afgelopen jaren wel op andere manieren goed kunnen activeren zoals met een Amstel-kampioensblik, maar uiteindelijk is ons businessmodel dat ons bier ook geschonken wordt in het stadion’, laat Ouderland weten.

Ouderland ontkent dat een mogelijk toekomstige strengere regelgeving met betrekking tot biersponsoring en promoties de reden is geweest om geen langjarige nieuwe overeenkomst te sluiten. Hij benadrukt dat Amstel juist gewoon in voetbal blijft. Afgelopen jaar werden nog langjarige partnerships afgesloten met AZ Alkmaar en Feyenoord. Ook is Amstel komend seizoen sponsor van Voetbal International op RTL4, waar het overigens de plaats inneemt van Jupiler!

Duidelijk is wel dat door de twijfels van Amstel om te verlengen Ajax ook al op zoek was gegaan naar een mogelijke nieuwe bierpartner en in Jupiler een enthousiaste kandidaat vond die juist volop acties wilde gaan ondernemen. Hetgeen afgelopen resulteerde in de driejarige samenwerking met Jupiler, met een optie voor nog eens twee jaar. Voor het biermerk zal dezelfde situatie gelden dat men geen Jupiler in de Amsterdam ArenA mag schenken.