KNVB en Volkswagen samen duurzaam op weg

Volkswagen en de KNVB zijn een nieuwe samenwerking aangegaan tot in elk geval eind 2023. Als gevolg van dit hernieuwde partnership wordt Volkswagen samen met zustermerk Volkswagen Bedrijfswagens de Duurzame mobiliteitspartner van de Nederlandse voetbalbond en tevens officieel supporter van de Oranjefans. Volkswagen en de KNVB streven beide naar een CO2-neutrale toekomst en bundelen de krachten om onder andere het vervoer van sporters en supporters rondom voetbalwedstrijden milieuvriendelijker in te vullen.

Volkswagen en de KNVB werkten al eerder - van 2014 tot 2017 - nauw samen, en hebben nu opnieuw de gelederen gesloten voor een partnership van drie jaar met een optie op nog een extra jaar. Als onderdeel van de samenwerking gaat de KNVB zijn wagenpark verduurzamen met elektrisch aangedreven, geheel emissievrije Volkswagens. KNVB-medewerkers die in een bedrijfsauto rijden stappen de komende jaren over naar de 100% elektrische Volkswagen ID.3. Alleen al hierdoor worden jaarlijks 1,2 miljoen kilometers elektrisch afgelegd in plaats van met een benzine- of dieselmotor.

Daarnaast gaan beide partijen het initiatief GO gezamenlijk verder invullen met mobiliteitsoplossingen die de CO2-uitstoot rondom voetbalwedstrijden moeten verminderen. Jaarlijks leggen spelers, supporters en familieleden van KNVB-clubs in Nederland ruim 566 miljoen reiskilometers af naar wedstrijden, waarvan liefst 238 miljoen autokilometers. Het stimuleren van samen (elektrisch) rijden door voetballers en voetballiefhebbers naar de uitwedstrijden in het amateurvoetbal is één van de speerpunten van dit initiatief.

Met de nieuwe samenwerking wordt Volkswagen ook officieel Supporter van de Oranje-fans. Dat houdt in dat het merk rondom wedstrijden van het Nederlands Elftal en de OranjeLeeuwinnen activiteiten voor de Oranje-fans gaat verzorgen. Als onderdeel van de nieuwe samenwerking is Volkswagen als Supporter nauw verbonden aan grote internationale voetbal-events.

"Volkswagen was eerder al jarenlang een zeer gewaardeerde partner van de KNVB,” verklaart Jean Paul Decossaux, directeur commercie van de KNVB. “Gezien de eerdere positieve ervaringen is het extra mooi dat we samen weer aan de slag kunnen. Onze duurzaamheidsambities sluiten daarbij naadloos op elkaar aan. Bovendien waarderen we het nu extra dat we in een tijd waarin er voor iedereen onzekerheden zijn, het vertrouwen in elkaar mogen uitspreken. Samen gaan we naar een mooie tijd toewerken.”

Ook Volkswagen Nederland is verheugd met de hernieuwde samenwerking met de KNVB. “Voetbal zorgt voor verbinding, dat bewijst dit partnership met de KNVB. Daarnaast biedt voetbal een mooi podium om samen met de KNVB onze ‘Way to Zero’ onder de aandacht te brengen en te laten zien welke stappen we onderweg daar naartoe maken,” aldus Rinke van Keimpema, directeur van Volkswagen Nederland.

Volkswagen is vandaag ook betrokken bij de video waarmee de KNVB de selectie van het Nederlands elftal voor de WK-kwalificatiewedstrijden op 24, 27 en 30 maart bekendmaakt.

Volkswagen volgt Hyundai op als duurzaamheidspartner van de KNVB. Hyundai tekende in 2019 een tweejarig contract met de optie op een verlenging met twee jaar. In goed overleg is besloten de tweede termijn van twee jaar niet in te vullen.

Op de foto: v.l.n.r. Robert Jan van den Berg, Jean Paul Decossaux, Jan Dirk van der Zee, Rinke van Keimpema en Eric Gudde.