KNVB sluit partnership met huidverzorgingsmerk La Roche-Posay

De KNVB en huidverzorgingsmerk La Roche-Posay slaan de handen ineen voor een partnership. Een partnership met de focus op het insmeren en beschermen van de huid tijdens zonnige voetbalmomenten, met als doel bewustwording te creëren over het belang van huidbescherming tegen UV-straling voor zowel voetballers als supporters.

Met het aantal huidkankerpatiënten in Nederland dat de afgelopen tien jaar is verdubbeld, is het essentieel om de aandacht te vestigen op preventieve maatregelen. Uit onderzoek (Bron: ECIS) blijkt dat Nederland tot de drie snelst groeiende landen van Europa behoort wat betreft het aantal huidkankerpatiënten ten opzichte van het aantal inwoners. Mede daarom onderschrijft ook KWF Kankerbestrijding het belang van het partnership tussen de KNVB en La Roche-Posay.

“Op zomerse dagen, maar eigenlijk ook al op een zonnige dag in maart, kan er sprake zijn van hoge zonkracht en dus méér risico op verbranding van de huid”, aldus Edwin Goedhart, bondsarts van de KNVB. “Veel mensen zijn zich er niet van bewust hoe schadelijk de zon is voor de huid. Vaker verbranden, vooral op jonge leeftijd, vergroot de kans op het ontstaan van huidkanker. Het is daarom noodzakelijk dat het belang van huidbescherming tegen de zon wordt onderkend. Dit hebben wij als KNVB ook opgenomen in de hitterichtlijn voor amateurverenigingen en we zorgen uiteraard ook dat onze Oranjeselecties goed beschermd het veld op stappen.”

Onder het motto ‘Verdedig jezelf en anderen tegen de UV-straling van de zon’ moedigen de KNVB en La Roche-Posay voetballiefhebbers aan om zowel op als naast het veld alert te zijn op zonbescherming. Naast het dragen van beschermende kleding wordt een cultuur beoogd waarin het smeren van zonnebrand een vast onderdeel van de sportieve routine wordt om je te beschermen tegen schadelijke UV-straling.

“Elk weekend zijn er miljoenen mensen actief op de voetbalvelden, staan ze langs het veld of op de tribune”, aldus Dave Dekker, directeur commercie van de KNVB. “Met dit partnership gaan we proberen bij de amateurverenigingen van voetballend Nederland het beschermen van de huid tegen de zon vanzelfsprekend te maken. Daarnaast gaan we rondom zonnige wedstrijden van het Nederlands elftal de zonnebrandcrèmes van La Roche-Posay door middel van ‘zonnebrandpalen’ beschikbaar stellen aan de Oranjefans. Het doel is om mensen bewust te maken van de noodzaak om zich te beschermen tegen UV-straling.”

“Bescherming tegen de schadelijke gevolgen van UV-straling is wat ons betreft van essentieel belang voor de volksgezondheid. UV is er altijd, ook in Nederland, dus het is belangrijk dat men zich elke dag beschermt”, aldus Sophie van Stokrom, brand director van La Roche-Posay. “We zijn heel blij dat de KNVB de stap heeft gezet om het smeren van zonnebrandcrèmes toe te voegen aan de algemene hitterichtlijn en zijn trots om door middel van dit partnership onze boodschap over te brengen.”

"Prachtig dat de KNVB en La Roche-Posay samen aandacht vragen voor het belang van goede zonbescherming”, zegt Carla van Gils, directeur KWF Kankerbestrijding. “Zonnebrandcrème is niet altijd binnen handbereik. Dit beschikbaar stellen op zonnige dagen is een enorm belangrijke bijdrage in het voorkomen van huidkanker.”