Lichte daling sponsorinkomsten AZ Alkmaar

De opbrengsten uit sponsoring bij AZ Alkmaar liepen afgelopen seizoen terug met ongeveer 0,4 miljoen euro van 4,74 miljoen euro naar 4,35 miljoen euro. Wanneer de reclamebaten worden meegerekend stegen de opbrengsten juist met 0,7 miljoen euro ten opzichte van het seizoen 2015-2016.

De netto omzet is bij AZ met 2,8 miljoen euro gestegen ten opzichte van het seizoen 2015-2016. Deze stijging (met name wedstrijdbaten, televisiegelden en horeca) werd veroorzaakt door deelname aan de Europa League en een groter aantal wedstrijden om de KNVB Beker.

De opbrengsten uit reclamebaten en sponsoropbrengsten stegen met 0,7 miljoen euro ten opzichte van het seizoen 2015-2016. Dit komt met name door de stijging in reclamebaten van 4 naar 5,1 miljoen euro. In het seizoen 2016-2017 waren alle business rooms en business units verhuurd. Wel liep het aantal verkochte business seats en loge seats terug. De vrijgevallen plaatsen werden zoveel mogelijk ingezet voor losse arrangementen. Hierin was ten opzichte van het seizoen 2015-2016 wederom een toename waar te nemen.

De sponsorovereenkomst met shirtsponsor en naamgever van het stadion AFAS Software loopt door tot en met seizoen 2021-2022. In het seizoen 2016-2017 had AZ acht strategische partners, te weten: AFAS Software, Under Armour, Amstel, Rabobank, Cavallaro, Ruitenheer, HSB Bouw en Keukensale/Sanisale. Kledingsponsor van AZ is Under Armour. De overeenkomst met Under Armour loopt tot en met 30 juni 2020.

De opbrengsten uit merchandising lieten een kleine stijging zien ten opzichte van het seizoen 2015-2016. De totale omzet was met 631.000 euro iets hoger dan het seizoen 2015-2016. De opbrengsten uit televisiegelden stegen van 6,7 miljoen naar 8.1 miljoen euro.

"Naast de aankoop van het stadion zullen we de opbrengsten aanwenden in lijn met de visie van AZ”, reageert Algemeen Directeur Robert Eenhoorn. "Denk daarbij aan toekomstige spelersaankopen, verdere investeringen in het AFAS Trainingscomplex en verbouwingen in het AFAS Stadion. Onze investeringen zijn gericht op duurzame verhoging van inkomsten, die weer ten goede kunnen komen aan het voetbal.”
Het hele jaarverslag is hier te downloaden.