Lichte stijging sponsorinkomsten Vitesse

De inkomsten uit sponsoring bij Vitesse vertonen in het seizoen 2017-2018 een lichte stijging ten opzichte van vorig seizoen.

Vitesse heeft in het seizoen 2017-2018 een recordomzet behaald en tevens hierdoor zwarte cijfers geschreven In het afgelopen seizoen is de omzet met € 8,9 miljoen gestegen van € 14,1 miljoen in 2016-2017 naar € 23 miljoen. Deze stijging wordt met name veroorzaakt door de inkomsten uit de Europa League (€ 8,9 miljoen) door het behalen van de groepsfase van de Europa Leaque. De omzetcategorie sponsoring vertoont een lichte stijging ten opzichte van vorig seizoen. Hoeveel de sponsorinkomsten precies zijn vermeldt het jaarverslag niet. Wel dat de bestaande partner- en overige sponsorovereenkomsten een gestage groei laten zien. Voor het seizoen 2018|2019 is Droomparken als nieuwe hoofdsponsor aangetrokken.
De omzetcategorieën merchandise en overige baten een daling van € 0,1 miljoen. De omzet food & beverage is nagenoeg gelijk gebleven aan vorig seizoen.

Organisatorisch was de belangrijkste wijziging de toevoeging van Olivier Smit als commercieel directeur aan het directieteam dat daarmee van een tweekoppige naar een driekoppige directie ging. Hiermee werd gelijk het belang aangegeven van de commerciële inkomsten van de club. Alle ‘inkomstenstromen’ komen onder de commercieel directeur te vallen. Olivier Smit was niet de enige nieuwkomer. Zo werden er eveneens een Manager Sponsorship en Partner Sales, een Manager Hospitality, Meetings en Events, een Manager Research And Insights, een Manager Marketing en een Manager Ticketsales, Merchandise en E-commerce, aan de organisatie toegevoegd. In de eerste helft van het seizoen werd vooral gewerkt aan het opzetten van het team aan de kantoorkant.

Tegelijk met het opzetten van het nieuwe commerciële team, is er ook aanzienlijk geïnvesteerd in digitalisering met het doel om zoveel mogelijk potentiële fans te leren kennen en data van hen vast te leggen voor marketingdoeleinden.

Lees hier een uitgebreid interview met commercieel directeur Olivier Smit.