"Logisch besluit van Philips en PSV"

Directeur van Triple Double Bob van Oosterhout vindt de beslissing van PSV en Philips om de shirtsponsoring te beëindigen een logisch besluit dat beide partijen meer kansen biedt.

Van Oosterhout: "Enige jaren geleden was het al de vraag of Philips door zou gaan als hoofdsponsor van PSV. Toen kwam PSV financieel in zwaar weer en heeft Philips zijn nek uitgestoken en besloten om nog een aantal jaren op het shirt te blijven staan en bovendien een lening aan PSV te verschaffen. Inmiddels is PSV financieel gezond en in rustiger vaarwater gekomen. Philips is als bedrijf enorm veranderd en heeft een enorme transformatie ondergaan: veel minder consumentgericht en met veel meer de focus op b2b en healthcare. De lichtdivisie gaat verkocht worden. Als je dan naar het vrij traditionele rechtenpakket van Philips bij PSV kijkt en daarin meeneemt dat sportsponsoring en -marketing de afgelopen jaren enorm is veranderd en geprofessionaliseerd, lijkt een andere shirtsponsor een verstandige keuze van beide partijen."

"PSV wil graag groeien en wil het liefst ook graag meer geld zien voor het shirt", vervolgt Van Oosterhout. "Dan ga je ook kijken of de huidige invulling van de samenwerking tussen PSV en Philips nog wel de juiste is. Als je als Philips wel door wilt gaan als substantiële partner, maar tot de conclusie komt dat de huidige invulling van het pakket niet meer is waar je behoefte aan hebt en ook het shirt voor jou als bedrijf geen must meer is, ondanks zijn emotionele waarde, is het voor beide partijen het beste is dat je als Philips een stapje opzij doet en het sponsorship anders gaat invullen. En dat biedt PSV de mogelijkheid om te groeien en een nieuwe shirtsponsor te vinden. Met Philips als substantiële cosponsor en een nieuwe hoofdsponsor zijn beide partijen winnaar. En als je straks Philips als de beste cosponsor van Nederland hebt hoef je ook niet per se 8 miljoen euro of meer uit de markt te halen om toch tot meer opbrengst van het shirt te komen. In deze nieuwe constructie kan PSV er financieel op vooruitgaan.”

Over de precieze invulling van de toekomstige samenwerking tussen PSV en Philips wordt nog gesproken. "Dat proces is nog niet afgerond. Eigenlijk mocht het bericht nog niet naar buiten komen, maar pas op een later moment. Het is alleen uitgelekt. Natuurlijk is het een proces dat al maanden loopt, maar idealiter maak je zo’n besluit niet bekend 24 uur nadat je samen de polonaise door de stad loopt vanwege het kampioenschap.”

Philips zal in ieder geval naamgever van het stadion blijven. Een verstandig besluit zegt Van Oosterhout. "Behalve het shirt heeft ook het stadion veel emotionele aspecten. Het zal in de volksmond altijd Philips Stadion blijven heten. En het biedt Philips bovendien allerlei mogelijkheden om als showcase te gebruiken.”

Volgens Van Oosterhout is voor verschillende branches PSV interessant, zoals nieuwe dot.com bedrijven, technologie- en innovatiebedrijven uit de regio Eindhoven die PSV als platform willen gebruiken en multinationals. En medio 2017 zullen de aanbieders in de sportwedmarkt misschien ook kansen bieden als shirtsponsor. Van Oosterhout verwacht dat PSV wel een opvolger voor Freo - dat na dit seizoen stopt als rugsponsor- zal zoeken, maar met een contract met een looptijd van een jaar. Daarna zullen de condities opnieuw worden bekeken, mede in overleg met de wensen van de nieuwe shirtsponsor.