McDonald’s en IOC beëindigen samenwerking

McDonald’s en het Internationaal Olympisch Comité (IOC) hebben gezamenlijk besloten het wereldwijde TOP-partnership met onmiddellijke ingang te beëindigen.

Timo Lumme, Managing Director van IOC Televisie en Marketing Services, zei: "IOC’s sponsorship strategie is gericht op langetermijn partnerships die de Olympische beweging moet helpen in het bereiken van zijn doelen die vastgesteld zijn in de Olympische Agenda 2020. We begrijpen dat in de huidige economie McDonald’s focust op andere zakelijke prioriteiten. Daarom hebben we gezamenlijk besloten om uit elkaar te gaan.”

McDonald’s wereldwijde TOP-partnership wordt met onmiddellijke ingang beëindigd. McDonald’s blijft wel sponsor van de Olympische winterspelen in PyeongChang 2018, met uitsluitend rechten voor Zuid-Korea. Er zullen dus McDonald’s restaurants in het Olympische Park en het Olympische dorp aanwezig blijven.

Het IOC heeft geen plannen om snel een vervanger voor McDonald’s vast te leggen. De ‘retail food categorie’ zal opnieuw bekeken worden in een breder perspectief van de huidige bestaande Olympische marketing programma’s.
De samenwerking van McDonald's en het IOC dateert van 1968. in 2012 werd de samenwerking met acht jaar verlengd tot en met 2020.

Van de huidige TOP-partners van het IOC hebben Dow, P&G, Coca-Cola, Samsung, Atos, General Electric en Visa een contract tot en met 2020. Bridgestone, Panasonic en Toyota tot en met 2024, Alibaba tot en met 2028 en Omega tot en met 2032.