Merkenteams zeggen vertrouwen in KNSB op

De professionele schaatsploegen van Nederland zeggen maandag hun vertrouwen in de directie van de KNSB op. Na negen maanden praten is er nog steeds geen collectieve samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de periode na dit seizoen. Dat zegt Yuri Solinger van Beslist.nl namens de Vereniging Professionele Schaatsteams (VPS) in De Telegraaf.

In de samenwerkingsovereenkomst worden commerciële afspraken tussen de ploegen en de schaatsbond vastgelegd. De ploegen willen meer zichtbaarheid voor hun sponsors en delen in de inkomsten uit de mediarechten.

"Het is verdomd lastig om met sponsors of andere geïnteresseerden te praten als je niet weet wat je te bieden hebt", laat Solinger weten in De Telegraaf. De schuld ligt volgens hem bij de KNSB. "Ik mis de intentie om eruit te komen. De KNSB wil op dezelfde voet verder. Voor de teams is dat onbespreekbaar."
De KNSB verlengde tussentijds wel het hoofdsponsorcontract met KPN, zonder overleg te hebben over een nieuwe verdeling van de rechten met de merkenteams.

Veel ploegen hebben na dit seizoen een vertrekkende sponsor (TVM, BAM) of een bedrijf dat zich nog beraadt op de toekomst (Beslist.nl, Liga, Corendon, Activia). Alleen de Brandloyalty-ploeg weet dat de sponsor volgend jaar nog aan het team verbonden blijft.

KNSB en KPN hebben juni 2013 het hoofdsponsorcontract, dat in de zomer van 2014 zou aflopen, vroegtijdig opengebroken en verlengd met twee jaar. November 2010 sloten de KNSB en de VPS na tien maanden overleg een overeenkomst voor vier jaar voor de licentiestructuur voor commerciële ploegen.