Naamsponsor Johan Cruijff Arena blijft mogelijk

Ajax, de Arena en de gemeente Amsterdam houden de mogelijkheid open alsnog een sponsor naast de naam van Johan Cruijff op de Amsterdam Arena te zetten. Dat blijkt uit de definitieve tekst van de overeenkomst tussen de partijen die 30 mei is verstuurd naar de Amsterdamse gemeenteraad.

De gemeenteraad, maar ook de directies en raad van commissarissen van Ajax en de Arena moeten nog wel instemmen met de overeenkomst. De erven-Cruijff staan toe dat Ajax en de Arena de naam van Cruijff rechtenvrij mogen gebruiken. De twee partijen maken in ruil daarvoor een jaarlijkse bijdrage over aan de Cruyff Foundation, in de vorm van geld of een bijdrage in natura (''in kind''). Daarbij valt te denken aan het belangeloos organiseren aan evenementen voor de Foundation in het stadion.

Ajax en de Arena moeten, als ze in zee willen gaan met een merknaam die 'een aantasting van de reputatie van de persoon Johan Cruijff kan vormen de erven-Cruijff vooraf op de hoogte stellen'. Welke merknamen dit zijn, blijkt verder niet uit de overeenkomst. Op tabaksfabrikanten als naamgever is vanuit de erven-Cruijff een veto. In de huidige Nederlandse situatie is dat overigens sowieso verboden. De commerciële waarde van de naamsponsoring van het stadion zou 3 tot 5 miljoen euro per jaar bedragen.

Amsterdam wil een strategische rol blijven spelen in het stadion. De Arena is volgens de gemeente ''niet alleen een succesvol multifunctioneel stadion'' geworden, maar ''tevens motor geweest van de economische ontwikkeling van Amsterdam Zuidoost''. Ook wordt het stadion geprezen om zijn innovatie en duurzaamheid, die beide ''internationaal toonaangevend'' zijn. Daarom wil de gemeente Amsterdam de komende tien jaar een strategisch belang van 25 procent in het stadion houden. De gemeente doet 23 procent van zijn Arena-certificaten over aan Ajax, dat een huurverlaging van 75 procent heeft bedongen.