Nieuw sponsormodel voor Heroes Den Bosch

Basketballclub Heroes Den Bosch heeft samen met een vijftal partners woensdag 15 januari een nieuw sponsormodel voor de club gelanceerd. De link tussen data, ICT en basketball, sport van de statistieken, vormt het uitgangspunt van het model.

In samenwerking met het bedrijf Createment,(gespecialiseerd in het vinden en opleiden van digitaal talent) is door Heroes Den Bosch een opleiding ontwikkeld die medewerkers van bedrijven gaat trainen over een tweetal assen. Allereerst de inhoudelijke as, die talenten gaat scholen als IT'er en dataspecialist. Tegelijkertijd gaat de technische én medische staf van Heroes Den Bosch de talenten via hun topsportprogramma vaardigheden bijbrengen die onmisbaar zijn in een veeleisende werkomgeving, zoals leren omgaan met druk, het gefocust kunnen werken en natuurlijk het samenwerken in teams.Op deze manier wordt in korte tijd een nieuwe pool aan digitaal talent gecreëerd. Bedrijven als Essent, Ctac, Dimensys en de Gemeente Den Bosch maken deze aanpak onderdeel van hun wervingsstrategie. De basketballclub wordt gecompenseerd per geworven en getrainde medewerker.

Innovatie

De aanleiding van deze innovatieve manier van sponsoring ligt in nieuwe inzichten die clubeigenaar en sportmarketeer Bob van Oosterhout de afgelopen jaren heeft opgedaan. Allereerst de constatering dat veel clubs in de Dutch Basketball League, net als het Bossche basketball in het verleden en sportverenigingen in het algemeen, financieel afhankelijk zijn van een hoofdsponsor. Daarmee wordt de club vaak kwetsbaar mocht de hoofdsponsor wegvallen. Heroes wilde dat nadrukkelijk niet meer zijn en heeft dan ook afscheid genomen van de gesponsorde clubnaam. Een tweede inzicht kwam via een artikel wat Van Oosterhout las waarin stond dat basketball onder ICT'ers de meest favoriete sport is. De link tussen ICT en basketball, sport van de statistieken, is snel gelegd. Ten derde heeft de gemeente 's-Hertogenbosch kenbaar gemaakt dat zij dé datastad van Nederland willen zijn. Met o.a. de Jheronimus Academy of Data Science (JADS) is de gemeente al hard op weg.

Deze combinatie van deze inzichten leidden tot een goed gesprek tussen Van Oosterhout en Jos Frederiks, een van de Bossche clubiconen en partner bij Createment, een bedrijf wat de brug wil slaan tussen vaak onvervulbare IT en online marketingvacatures en een groeiend aantal hoger opgeleiden zonder baan. Hieruit rolde het idee om recruitment en training in te zetten als sportsponsoringstrategie. The Rent Company voorts, geleid door Ronald van den Boogaard, heeft als doelstelling digitaal leren voor kinderen in het voortgezet en middelbaar onderwijs mogelijk te maken. Ronald is de zoon van Huub van den Boogaard, destijds directeur van Nashua en samen met Rinus de Jong grondlegger van de 'gouden jaren' in Den Bosch én de realisatie van de Maaspoort. Middels een vernieuwende, relevante samenwerking met Heroes in deze context, is ook deze cirkel rond. De Gemeente Den Bosch tenslotte, was direct enthousiast over dit spraakmakend sponsorconcept en steunt de club derhalve ten volle. Één van de meest zichtbare gevolgen op korte termijn is dat het team van Jean-Marc Jaumin vanaf heden alle uitwedstrijden met de naam 'Data City' op de shirts zal spelen.

Dynamisch model

Van Oosterhout is enthousiast over deze unieke sponsorstrategie. "We broeden al wat langer op nieuwe vormen van sponsoring én op nieuwe manieren om onze fans en sponsors bij de club te betrekken." Een van de bedrijven die als eerste aansloot, was Simac. "Samen met Simac gaan we bovendien bouwen aan een data-infrastructuur die zowel de sponsors als de fans dichter bij het team brengen én de technische staf van alle mogelijke relevante data voorziet". Een voorbeeld hiervan is de trainingsvloer die in de Maaspoort is gelegd in samenwerking met de gemeente 's-Hertogenbosch. Onder deze vloer zijn maar liefst 20.000 sensoren gestopt die alle bewegingen op de vloer registreren. De data die hieraan ontleend worden zijn enorm interessant en leiden tot vele inzichten. "Wij zijn in dat kader ook een ideale proeftuin" zegt van Oosterhout. "Hoe gaaf zou het zijn wanneer onze fans via bijvoorbeeld een app de collectieve en individuele ontwikkeling van het team kunnen volgen? Als data rondom en tijdens wedstrijden live worden ontsloten? En dat onze sponsors op maat bediend worden in de samenwerking met de club? Tenslotte verkrijgt onze trainersstaf inzichten over de resultaten en prestaties van het team op een veel hoger niveau dan de gebruikelijke videoanalyse en de wedstrijdstatistieken. Kennis en expertise die zij vervolgens weer in kunnen zetten om de talenten in het opleidingsprogramma nóg beter te trainen."

Van Oosterhout en Frederiks benadrukken dat gekozen is voor een 'dynamisch' model, waarbij ook de komende periode nog nieuwe partijen zullen aansluiten. De link tussen basketball en datatechnologie, die ook rondom wedstrijden stap voor stap meer zichtbaar zal zijn, biedt enorme kansen voor de Bossche club en zal de kernwaarde 'innovatie' in grote mate laden. Bovendien geldt vanaf nu het 'Better. Every. Day' credo niet meer alleen voor de club zelf en de prestaties van het team op de vloer, maar zeker ook voor de talenten die via een topsportmodel worden klaargestoomd voor de digitale arbeidsmarkt.