Nike focust op vrouwenvoetbal

Nike heeft zijn aanwezigheid in het vrouwenvoetbal verder uitgebreid. Tegelijk met de presentatie van de tenues van 14 deelnemende landen aan het komende WK Voetbal in Frankrijk, wordt Nike de komende drie jaar presenting partner van UEFA voor de vrouwentoernooien.

Ook het tenue van de Oranje Leeuwinnen werd gisteren gepresenteerd. Het is de eerste keer dat Nike een eigen tenue voor het Nederlandse vrouwenteam ontwerpt en op de markt brengt. Naast Nederland is Nike ook kledingsponsor bij onder andere de Verenigde Staten, Canada, Engeland en Australië.
"We zien een ongelooflijk momentum op het gebied van vrouwensport”, zei Nike woordvoerder Amy Montagne. “Het is het volgende hoofdstuk in het ondersteunen en verheffen van vrouwelijke atleten.”

Nike merkt goed de stijging in de omzet en de populariteit van sportkleding voor vrouwen. In het tweede kwart van het huidige financiele jaar 2018/19 maakte sportschoenen en kleding voor vrouwen een kwart van de totale omzet van Nike uit. De markt voor schoenen en sportkleding voor vrouwen is nu 1,5 keer die van mannen. Wall Street brokeragent Bernstein berekende dat voor Nike vrouwensportkleding afgelopen jaar goed zou zijn voor $7 miljard.

Als onderdeel van de samenwerking met UEFA zal Nike de wedstrijdbal leveren voor de vrouwen competities, inclusief de Vrouwen Champions League, EURO 2021 en toernooien voor meisjes.
Nadine Kessler, UEFA's hoofd voor vrouwenvoetbal, zei dat het partnership voor de verschillende competities een krachtig signaal is dat laat zien dat vrouwenvoetbal inmiddels zijn eigen waarde heeft.