Ook Feyenoord krijgt TOTO als partner

Feyenoord is de negende club waarmee TOTO een samenwerking aangaat. De club voetbalt drie jaar met het TOTO-logo op de mouw. Deze week sloot TOTO al met acht andere Eredivisie-clubs een overeenkomst.

Eerder werd al bekend dat Sparta, Willem II, FC Utrecht, FC Groningen en SC Heerenveen, ADO Den Haag, FC Twente en RKC Waalwijk een samenwerking aangaan met TOTO. Mogelijk komt daar Vitesse nog bij. TOTO heeft gesprekken gevoerd met alle 18 Eredivisie-clubs.

Joris van Dijk, commercieel directeur van Feyenoord, is verheugd met het nieuws. ‘We zijn enorm blij met dit contract, dat we voor minimaal drie jaar aangaan met TOTO. Het is een uitdagende tijd voor de club die veel van onze energie vraagt, om ervoor te zorgen dat we de begroting op orde houden. Met dit mouwsponsorschap, dat behoort tot onze grootste sponsorcontracten, zetten we een belangrijke stap vooruit in de ambities die we voor aankomend seizoen en de periode daarna hebben."
Arno de Jong, Chief Marketing Officer bij TOTO: ‘Feyenoord: de club van en voor iedereen. En dus – zeker – ook voor Koning Toto. TOTO is trots de nieuwe sponsor van Feyenoord te zijn. Samen sterk. Samen op weg naar nieuwe successen!"

Voor Feyenoord is het de eerste keer in de clubhistorie dat een aparte sponsor de mouw siert. Opel en ASR stonden wel al eerder op de mouw met hun logo, maar dat was in combinatie met het hoofdsponsorschap. Het TOTO-logo zal zichtbaar zijn op de linkermouw van de wedstrijdshirts die het eerste elftal van Feyenoord tijdens Eredivisiewedstrijden, KNVB Bekerwedstrijden en oefenwedstrijden draagt.
Bij wedstrijden in de UEFA-competities is het op dit moment niet toegestaan om een mouwsponsor op het shirt te plaatsen.
‘In de meest vooraanstaande competities hebben we de afgelopen jaren de ontwikkelingen gevolgd,’ aldus Van Dijk. ‘We zien nu ook mouwsponsors bij de topclubs in bijvoorbeeld de Premier League en La Liga. In overleg met onze hoofdpartner Droomparken hebben we de ruimte gekregen om voor deze positie op het shirt een sponsor te vinden. Het stemt ons zeer tevreden dat we dat nu kunnen invullen met een absoluut A-merk in de Nederlandse markt, dat de afgelopen jaren veelvuldig in de prijzen is gevallen voor hun marketingcampagnes."

Voorsprong

Feyenoord zou al een voorcontract hebben gehad met Unibet, maar kiest nu toch voor TOTO. "We zijn sinds enkele weken met Feyenoord in gesprek over een samenwerking. Mooi dat het tot een akkoord heeft geleid’’, zegt marketing directeur Arno de Jong van Nederlandse Loterij vandaag in het AD.

Met de driejarige contracten met de clubs neemt TOTO een voorsprong op aanstaande sportwedaanbieders als de onlinemarkt van sportweddenschappen volgend jaar open gaat. Naar verwachting start de kansspelautoriteit in januari met de behandeling van vergunning­aanvragen. De markt voor het legaal online gokken op onder meer voetbalwedstrijden zou dan op 1 juli 2021 open kunnen.

In het interview in het AD zegt De Jong dat die wetenschap voor TOTO in eerste instantie geen overweging was om met de negen eredivisieclubs een meerjarig contract aan te gaan. "Ons argument is meerledig. We zitten in de situatie dat we het kúnnen doen. En we realiseren ons dat de clubs het zwaar hebben vanwege de coronacrisis. Met deze deal helpen we ze financieel een handje.’’