Partnerinkomsten PSV dalen met 5,3 miljoen euro

PSV heeft voor het eerst in tien jaar een netto verlies gerealiseerd. Uit het vandaag gepubliceerde financieel jaarverslag blijkt het resultaat in boekjaar 2020-2021 na belasting 23,2 miljoen euro negatief. De inkomsten uit partnerships daalden met 5,3 miljoen euro van 27,6 miljoen naar 22,3 miljoen. De invloed van de coronapandemie heeft in grote mate bijgedragen aan dit resultaat.

De daling in partnerinkomsten komt vooral uit de lagere omzet van de huurders van de business rooms. Bij de omzet van de sponsors en partners viel de schade mee. Omdat PSV kon voldoen aan het grootste gedeelte van de rechten van de sponsors bedroeg de daling daar ongeveer 10%. Bij huurders van de Business Rooms kon PSV daar niet aan voldoen. Deze zorgen in een regulier seizoen voor ruim tien miljoen euro omzet, waarvan dit seizoen bijna de helft niet is gerealiseerd.

Op commercieel gebied heeft het seizoen vooral in het teken gestaan van het vinden van passende oplossingen voor alle relaties. Met iedereen is besproken hoe de gemiste rechten, met name op hospitality gebied, konden worden gecompenseerd. Het Brainport Partnership is volop doorgegaan en samen met de zes Premium Partners zijn er flinke stappen gemaakt op het gebied van talentwerving, vitaliteit, trots, onderwijs en schuldenbestrijding. Gedurende het seizoen 2020-2021 heeft PSV bovendien een aantal nieuwe partners kunnen verwelkomen, zoals Tricorp, BMW, SIMAC, Anycoin Direct en CTAC.

Seizoen 2020-2021 was het seizoen waarin PUMA als Official Kit Sponsor toetrad tot de Partner en Sponsorpiramide van PSV. Tot in ieder geval medio 2025 dragen alle teams van PSV wedstrijd- en trainingskleding van PUMA. Daarnaast trad Swinkels Family Brewers als zesde partner toe tot het Brainport Partnership. Op sponsorniveau sloot een aantal nieuwe merken zich aan bij PSV. Bij de PSV-vrouwen was er op commercieel vlak veel nieuws. In3 verbond zich voor drie seizoenen als rugsponsor aan PSV Vrouwen en ook TOTO, Louis Verwimp en MaxiMondo gingen een sponsorship met PSV Vrouwen aan. De inkomsten uit sponsorgelden stegen hierdoor naar recordhoogte. Daarnaast speelde PSV Vrouwen voor het eerst twee duels in het Philips Stadion.

Impact

Het spelen zonder publiek heeft bij PSV daarnaast enorme impact gehad op de omzet die bij wedstrijden gehaald wordt uit publieks- en zakelijke catering en merchandising. Ook hier is de schade vele miljoenen euro’s. Op de inkomsten van de Europa League was de impact eveneens zichtbaar. PSV heeft als gevolg van het niet uitspelen van de Eredivisie 2019-2020 een solidariteitsbijdrage aan de niet Europees spelende clubs betaald van een half miljoen euro. Daarnaast werd een deel van de UEFA baten naar aanleiding van deelname aan de Europa League niet uitgekeerd door de gevolgen op de inkomsten van de UEFA.

De exploitatie van het Philips Stadion lag vrijwel stil. De concerten van Guus Meeuwis, een grote bron van inkomsten voor de club, werden afgelast en er werden geen interlands van het Nederlands mannen of vrouwenelftal gespeeld. Daarnaast viel de hele banquetingomzet weg omdat het niet was toegestaan om congressen, vergaderingen, feesten of andere evenementen te organiseren. Ook andere kleinere omzetstromen die PSV aanbiedt, zoals PSV Soccerschool, PSV Museum en parkeerinkomsten vielen nagenoeg weg. Het wegvallen van al deze omzet is voor een voetbalclub onmogelijk om op te vangen middels besparingen, zegt PSV omdat de kosten van een betaald voetbalclub voor een groot gedeelte vast zijn.