‘Rule 40’ en de commerciële kansen rond Milaan Cortina 2026

De Olympische en Paralympische Spelen vormen het hoogste podium voor topsport. De wereld kijkt massaal mee naar uitzonderlijke prestaties van atleten. Bedrijven en grote merken maken graag gebruik van de enorme (media)aandacht die de Spelen met zich meebrengen. Ook persoonlijke sponsors van sporters willen in deze periode graag communiceren over hun samenwerking. Dat kan zeker, maar daarbij moeten wel de regels van Rule 40 worden gevolgd, die essentieel zijn om de financiering van topsportprogramma’s veilig te stellen. In dit artikel licht NOC*NSF toe welke commerciële mogelijkheden er zijn rondom Milaan Cortina 2026.

Topsporters wereldwijd – en dus ook sporters van TeamNL – hebben hoogwaardige programma’s en individuele ondersteuning nodig om topprestaties te kunnen leveren. Sponsors van het Internationaal Olympisch Comité (IOC), het Internationaal Paralympisch Comité (IPC) en van TeamNL spelen daarin een cruciale rol. In ruil voor hun steun krijgen deze partners exclusieve rechten tijdens en in aanloop naar de Olympische en Paralympische Spelen. Het is voor alle betrokkenen belangrijk dat deze rechten worden gerespecteerd en beschermd, zodat ook toekomstige uitzendingen van TeamNL mogelijk blijven. Als iedereen de olympische of paralympische termen, symbolen en beelden vrij zou gebruiken, verliest de marketing zijn waarde en bestaat het risico dat sponsors minder bereid zijn om in topsport te investeren.

Zonder sponsors geen topsport

Het succes van TeamNL in Parijs heeft weer eens laten zien hoeveel impact de Olympische en Paralympische Spelen hebben. Die aantrekkingskracht komt natuurlijk door onze sporters, die keer op keer uitzonderlijke prestaties leveren. Maar achter dat succes staan ook de organisaties die al jarenlang investeren in topsport. Dankzij hun inzet kunnen partners zich verbinden aan deze sterke en inspirerende merken én laten zien hoe ze bijdragen aan de maatschappelijke waarde van sport. Die rechten moeten we dan ook goed bewaken.

Tegelijkertijd leunen we richting de Spelen óók op een brede groep andere sponsoren: van privé-sponsoren van sporters tot partners van sportbonden. Hun steun is essentieel en verdient erkenning. Precies om die reden bestaat Rule 40 van het IOC. Die regel helpt ons om de belangen van alle sponsoren in evenwicht te houden, zodat maar één ding centraal blijft staan: het optimaal ondersteunen van onze sporters,” zegt Maaike van Vorstenbos, Manager Partnerships & Commercie bij NOC*NSF.

‘Rule 40’ als kader voor wat (privé)sponsors wél mogen

Om het belang van privésponsors te benadrukken, heeft het IOC in het Olympic Charter Rule 40 opgenomen. Deze regel beschrijft onder welke voorwaarden sporters hun persoonlijke sponsors toch mogen uitlichten tijdens de olympische en paralympische periode.

In Nederland hebben NOC*NSF, de NOC*NSF Atletencommissie, sportersvakbond NL Sporter en diverse zaakwaarnemers gezamenlijk gewerkt aan een praktische toepassing van Rule 40. Daarbij heeft NOC*NSF intensief overleg gevoerd met zowel het IOC als het IPC.

Ondersteuning vanuit NOC*NSF

Om sporters, hun persoonlijke sponsors en sponsoren van sportbonden zo goed mogelijk te begeleiden bij het voorbereiden van activatiecampagnes en communicatie voor, tijdens en na de Spelen, heeft NOC*NSF een speciale helpdesk ingericht. Sporters kunnen via een gebruiksvriendelijke online tool hun privésponsors registreren, waarna die direct informatie ontvangen over de commerciële mogelijkheden. Daarnaast staan NOC*NSF -experts dagelijks klaar om (privé)sponsors en bondssponsors te adviseren. Bedrijven kunnen bovendien via een online omgeving hun campagnevoorstellen ter beoordeling indienen bij NOC*NSF.

Wil je meer weten over het gebruik van olympische en paralympische symbolen, termen of associaties bij het ontwikkelen van communicatiecampagnes deze zomer? Bezoek dan www.nocnsf.nl/rule40 voor alle richtlijnen.