Shell beëindigt KNVB-sponsoring

Shell Nederland zal aan het einde van dit voetbalseizoen haar sponsorovereenkomst met de KNVB beëindigen.

In totaal is Shell Nederland acht jaar sponsor geweest van de KNVB. Shell laat weten dat de sponsoring van het KNVB Jeugdvoetbal en het Nederlands elftal de gewenste bijdrage heeft geleverd aan de doelstellingen om jonge mensen positieve ervaringen te laten opdoen met haar merk en om jongeren te motiveren actief te zijn in de sport. "Een voortzetting van de sponsorovereenkomst past evenwel niet langer in de nieuwe sportsponsorstrategie van Shell in Europa", aldus een woordvoerder van Shell.

"Shell heeft al enige tijd tijd geleden aangegeven om te stoppen als sponsor van de KNVB. Dat vinden we bijzonder spijtig, maar te respecteren", zegt een KNVB-zegsman. "De samenwerking met Shell is hecht en intensief geweest, maar vooral succesvol. We stellen dan ook tevreden vast dat met de steun van Shell tal van jeugdactiviteiten zijn ontwikkeld."

Als hoofdsponsor van het KNVB Jeugdvoetbal steunt Shell onder meer de landelijke competities voor A-, B- en C-junioren en de eindronden van de nationale Schoolvoetbalcompetitie. Naast deze al langer bestaande jeugdvoetbalactiviteiten, die sinds 1996 onder Shell-naamgeving zijn voortgezet en verder ontwikkeld, is met name het straatvoetbal over die periode als nieuwe, nationale KNVB-competitie tot ontwikkeling gekomen. Bij de hoogste competities voor A- en B-junioren zijn de laatste jaren tevens bekercompetities ontstaan. Shell maakte daarnaast activiteiten zoals de jaarlijkse Shell Coachdag mogelijk en verleent steun aan projecten voor jeugdarbitrage en de ontwikkeling van lesmateriaal voor de jongste jeugd.

De laatste activiteit onder Shell-vlag zal op zondag 8 augustus in de Amsterdam ArenA plaatsvinden, wanneer voorafgaande aan de wedstrijd om de Johan Cruijffschaal de Shell Jeugd Supercup tussen de landskampioen en de bekerwinnaar van de A-junioren wordt gespeeld.

Het sponsorcontract van Shell met de Hockeybond loopt eveneens in september af. Directeur Johan Wakkie laat echter weten dat hij geen problemen verwacht bij de verlenging van het contract. "We zijn in gesprek en de intentie van beide partijen is om weer voor een aantal jaren door te gaan. Wij passen blijkbaar wel in hun sportsponsorstrategie."