Škoda & Wealer nieuwe mobiliteitspartner Amstel Gold Race

De Amstel Gold Race, Škoda Nederland en Wealer gaan een samenwerking aan. Škoda deelt al jaren diezelfde passie en interesse voor de wielersport getuige hun vele partnerships Zo sponsort Škoda al sinds 2004 de Tour de France. Vanaf 2024 zullen Škoda Nederland en Wealer alle wedstrijdauto’s voor onder andere jury en gasten bij de Amstel Gold Race voor zowel mannen als vrouwen verzorgen.

Leo van Vliet, koersdirecteur Amstel Gold Race: “We zijn er trots op dat Škoda Nederland & Wealer toetreden tot onze sponsor- en partnerpiramide. Škoda is een prachtig merk met hart voor het wielrennen. Daarnaast zijn zij ook vooruitstrevend op het gebied van duurzame mobiliteit, getuige de geëlektrificeerde modellen die zij op de markt brengen. Dit laatste is een extra motivatie om samen met Škoda het partnership aan te gaan. Ik voeg er daarnaast ook nog graag aan toe dat we met Wealer als dealer een meer dan goede partner met sterke Limburgse wortels als onderdeel van de deal hebben.”

Het Amstel Gold Race weekend vindt plaats op zaterdag 13 en zondag 14 april 2024. De Toerversie Amstel Gold Race met 15.000 deelnemers wordt verreden op zaterdag 13 april 2024. De inschrijvingen zijn inmiddels gesloten. De heren- en dameswedstrijd worden verreden op zondag 14 april 2024.

Tour de France

Voortbouwend op twee decennia als officiële hoofdsponsor en autoleverancier van de Tour de France, heeft Škoda het partnership met de Ronde van Frankrijk verlengd tot en met 2028. De vernieuwde overeenkomst met Amaury Sport Organisation (A.S.O.) omvat ook de Tour de France Femmes avec Zwift en 18 andere internationale wielerevenementen, waaronder vijf op zichzelf staande wedstrijden voor vrouwen. Beide partners onderstrepen hun duurzaamheidsambities door het wagenpark dat bij de wedstrijden wordt ingezet verder te elektrificeren.

Klaus Zellmer, CEO van Škoda Auto: “Het ondersteunen van de wielersportactiviteiten van A.S.O., de grootste raceorganisator ter wereld, is een eer en een voorrecht voor ons bij Škoda Auto. We zijn immers bijna 130 jaar geleden begonnen als fietsfabrikant en fietsen is vandaag de dag een passie voor veel van onze klanten. We zijn al twintig jaar de belangrijkste partner en autoleverancier van de Tour de France, dus het is niet meer dan logisch om onze relatie nu uit te breiden en een groeiend aantal evenementen te ondersteunen – voor mannen en vrouwen, voor professionals en amateurs.”

Martin Jahn, bestuurslid van Škoda Auto en verantwoordelijk voor Verkoop en Marketing: “Door onze samenwerking met A.S.O. en de Tour de France voort te zetten, bevestigt Škoda zijn sterke band met de wielersport en de fans wereldwijd. De Tour de France is de meest bekeken wielerwedstrijd ter wereld. In 2023 trok het evenement alleen al in Europa bijna 150 miljoen kijkers. Deze uitzonderlijke zichtbaarheid komt onze producten zeer ten goede en biedt ons de kans om Škoda’s positie als belangrijke supporter van de wielersport te versterken en het erfgoed van ons merk te eren.” 

20 klassiekers

Škoda blijft tot 2028 de officiële hoofdpartner van zowel de Tour de France als de Tour de France Femmes avec Zwift. Deze samenwerking met de organisatoren van sportevenementen A.S.O., Unipublic en GFR omvat wielerevenementen voor zowel mannen als vrouwen, waaronder La Vuelta in Spanje, de Belgische klassiekers De Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik, en andere wedstrijden. Met de overeenkomsten, die werden ondertekend door Yann Le Moënner, CEO van A.S.O., Tour de France-directeur Christian Prudhomme, directeur Media en Partnership Julien Goupil, Škoda Auto CEO Klaus Zellmer en Martin Jahn, bestuurslid van Škoda Auto en verantwoordelijk voor Verkoop en Marketing, onderstrepen Škoda en A.S.O. hun inzet voor duurzame mobiliteit.

Škoda en A.S.O. zetten zich in voor de elektrificatie van het wagenpark voor alle wedstrijden die deel uitmaken van de overeenkomsten. Er worden maximaal 250 volledig elektrische of plug-in hybride Škoda-modellen ter beschikking gesteld aan de organisatoren van alle fietsevenementen. Dit jaar ondersteunt Škoda voor de 21e keer de Tour de France. De volledig elektrische Enyaq en plug-in hybride Superb gaan dienst doen als de ‘Red Cars’ – de mobiele commandocentra voor de organisatoren en wedstrijdleider Christian Prudhomme. Daarnaast sponsort de Tsjechische autofabrikant de groene trui voor de leider in het puntenklassement, en ontwerpt de Tsjechische autofabrikant ook dit jaar weer de kristallen trofeeën voor de winnaars.

De samenwerking van Škoda met de Tour de France Femmes avec Zwift wordt voortgezet. Sinds het eerste evenement in 2022 heeft Škoda het wagenpark ter beschikking gesteld, de groene trui gesponsord en de trofee voor de winnaar van het puntenklassement geleverd.

Škoda breidt zijn betrokkenheid uit van live-evenementen naar digitale media en ondersteunt mobiele apps voor de Tour de France en La Vuelta. Deze apps bieden fans live-updates, dagelijkse highlights van de wedstrijden en achtergrondverhalen over de evenementen. Daarnaast biedt Škoda’s website WeLoveCycling.com meer fietsgerelateerde content, die verwijst naar de oorsprong van de autofabrikant: de oprichters Václav Laurin en Václav Klement begonnen het succesverhaal van het bedrijf in 1895 in Mladá Boleslav met de productie van fietsen. Om die reden is fietsen een zeer belangrijk onderdeel van Škoda’s sponsorstrategie.

Evenementen die deel uitmaken van de sponsoringovereenkomst:

Tour de France
Tour de France Femmes avec Zwift
La Vuelta
La Vuelta Femenina by Carrefour.es
Paris-Nice
Paris-Roubaix
Paris-Roubaix Femmes avec Zwift
De Waalse Pijl
De Waalse Pijl Dames
Luik-Bastenaken-Luik
Luik-Bastenaken-Luik Dames
Critérium du Dauphiné
Paris-Tours
L’Etape du Tour (Amateur Race)
Deutschland Tour
Eschborn-Frankfurt
Volta Ciclista a Catalunya
Itzulia Basque Country
Clásica San Sebastián