Sunweb nieuwe partner NOC*NSF met vernieuwend revenuesharingmodel

NOC*NSF en Sunweb gaan een partnership aan tot en met de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Doel van het partnership is het aanbieden van reizen aan fans om sportwedstrijden te bezoeken. Vernieuwend onderdeel is een revenuesharingmodel voor de betrokken sportbonden.

Voor NOC*NSF is het een belangrijke stap voor de ontwikkeling van TeamNL. Fans krijgen de kans om hun favorieten van dichtbij te bekijken, waar ook ter wereld. Een flink gevuld Oranje vak is ook nog eens goed voor de prestaties van TeamNL.

De huidige reispartner van NOC*NSF, ATPI Sports Events blijft de reizen en entreekaarten verzorgen van topsporters, begeleidingsstaf, sportbonden en commerciële partners van TeamNL naar de Olympische en Paralympische Spelen van Tokyo 2020. Ook blijven zij de zakelijke markt bedienen op weg naar de Spelen. Dit partnership zal na 2020 niet verder worden doorgezet.

Sunweb Sports & Events brengt niet alleen fans naar de wedstrijden, ze gaan nog een stapje verder. Het brengt de fans in contact met de topsporters en de teams door middel van ontmoetingen en een kijkje achter de schermen tijdens de evenementen.
“Door het partnership met TeamNL bestrijken wij de sport over de hele breedte én bereiken wij ook de sportfans over de hele breedte. Een belangrijk partnership om verder te groeien met ons merk” aldus Joost Romeijn, eigenaar van Sunweb Sports & Events. Sunweb is ook reispartner van de KNVB en van het Sunweb wielerteam.

Revenuesharing

“Wij zijn bijzonder content met Sunweb als reispartner”, meent Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF, “Wij kijken nu al uit naar de zee van Oranjefans bij de wedstrijden van TeamNL. Met Sunweb kan TeamNL groeien voor en door de fans. Een belangrijke ambitie van ons. Sportbonden kunnen een beroep doen op de expertise van Sunweb in fanreizen."
Volgens Dielessen vult het partnership met Sunweb een lancune waar NOC*NSF de afgelopen jaren niet aan is toegekomen. "In dit partnership staan de fans centraal. We willen de fans nog nadrukkelijker betrekken bij TeamNL. Daarbij gaat het om de Olympische spelen, maar ook om EK’s, WK’s en andere sportevenementen. Sunweb is groot geworden met het organiseren van reizen. Ze zorgen er voor dat fans op een aantrekkelijke en toegankelijke manier naar wedstrijden en evenementen kunnen. Dat is de kern van de samenwerking."

Een belangrijk tweede element is de vorm van de samenwerking waarbij de bonden nadrukkelijk zijn betrokken bij het partnership en ook via een revenuesharingmodel direct meeprofiteren. "Dat vind ik vernieuwend en innovatief. We hebben de bonden erbij betrokken en daarmee een revenuesharingmodel afgesproken. Dat is ook duidelijk anders dan dat we in het verleden hebben gedaan. Ik denk dat we samen met Sunweb een heel nieuwe vorm van sponsoring hebben gevonden. We hebben de afspraak gemaakt dat vanaf nu, als er EK’s, WK’s of andere grote sportevenementen zijn, Sunweb, in overleg met de bonden en ons, er voor zorgt dat fans makkelijker naar die evenementen kunnen gaan. Als er meer fans gaan levert dat extra omzet op en een deel van die inkomsten gaan naar de bonden. Dat is een model dat ook voor ons nieuw is. De fans maken onderdeel uit van het Oranje gevoel en meer fans versterken het TeamNL-gevoel."

De eerste samenwerking tussen een bond en Sunweb is er al waarbij Sunweb en de KNLTB aan het einde van dit jaar fans naar de Davis Cup finale in Madrid gaan brengen. Overigens is het revenuesharingmodel voor de KNLTB niet het belangrijkste onderdeel van de samenwerking, zegt Albert-Jan Smid, manager Commerciële Zaken en Events bij de tennisbond. "Met het financiële model reken ik mij niet rijk mee. Dat is een leuk extraatje, maar dat vind ik niet het belangrijkste. Het belangrijkste voor de KNLTB is dat Sunweb met zijn communicatiemiddelen in staat is om groot aan te kondigen dat fans naar de wedstrijden kunnen reizen, en dat er dus meer fans daar naar toe gaan."

Fans

Voor Albert-Jan Smid is de prijsstelling waarmee Sunweb de reizen straks in de markt zet wel belangrijk. "Bij de Davis Cup hebben we altijd veel studenten op de tribunes, dus in principe mag zo'n reis niet al te veel kosten. We weten dat er altijd mensen geïnteresseerd zijn om naar de Davis Cup te gaan. Die groep kan zeker nog groter worden als dat goed wordt aangejaagd."

Ben Mansvelder, Manager Marketing, Communicatie en Partnerships van de KNZB laat desgevraagd weten dat binnen de achterban van de zwembond het vooral de waterpolo-community is die overal mee naar toe wilt gaan en wanneer het toernooien zijn met een mix van verschillende disciplines. Ook voor Mansvelder is de prijs belangrijk, maar hij denkt dat daarnaast vooral het ontlastende stuk meespeelt. "Dat alles geregeld is: van transfers, hotels tot tickets. Prijs lijkt daar ondergeschikt aan."
Komend jaar staat voor de zwembond alles in het teken van Azië. Dan is afstand wel een belemmering, verwacht Mansvelder. "Om daar naar toe te gaan is het fangevoel in de zwemwereld nog niet dusdanig groot. In 2020 vindt het EK in Hongarije plaats. Dat is een wat toegankelijkere toernooi om naar toe te gaan. En straks bij Parijs 2024 zwem je bijna een thuiswedstrijd. Dan heb je ook de belangstelling van een grotere fancommunity dan alleen de zwemvolgers."

Zowel Smid als Mansvelder verwachten dat de komst van Sunweb zal bijdragen aan het TeamNL-gevoel. "Dat geldt natuurlijk voor elke nieuwe partner", zegt Mansvelder, "maar als je straks door Sunweb met meer fans samen gaat reizen, versterkt dat het groepsgevoel."
"Dit is wel een partnership waar je als bond direct van kunt profiteren", vult Smid aan. "Daarom is het goed dat we hier als bonden meteen aan de voorkant bij betrokken zijn."

ATPI zwaait af

Het gevolg van de samenwerking tussen NOC*NSF en Sunweb is dat ATPI, al 23 jaar de Official Ticket & Travel Partner van NOC*NSF, na de spelen in Tokyo stopt.
Helen van Berkel, Global Head of Events bij ATPI Sports Events: "We hebben na een gezamenlijke evaluatie besloten een andere strategische weg in te slaan. Voor ATPI betekent dit dat we ons nog meer zullen focussen op het bedienen van sportorganisaties en het ondersteunen van corporates in het activeren hun zakelijke hospitality rondom sponsorships. In aanloop naar en tijdens Tokyo2020 zullen wij met dezelfde toegewijde service samenwerken met het TeamNL, sportbonden, NOC*NSF Partners en de zakelijke markt. Voor de consumentenmarkt maken we nu al plaats voor Sunweb, om als reispartner sportfans te bedienen rondom het TeamNL platform", aldus Van Berkel.
“Wij vinden het zeer chic van ATPI Sports Events dat zij ruimte maken voor Sunweb. En wij zijn ATPI zeer erkentelijk voor de samenwerking de afgelopen jaren. De topsporters, supporters en partners van TeamNL zijn al die jaren in goede handen geweest. Zij hebben een geweldige expertise opgebouwd op dit gebied. Van die kennis kunnen we ook bij de spelen in Tokyo nog graag gebruik maken. Sunweb en ATPI zijn wat dat betreft complementair. Dus het is bijzonder dat we voor Tokyo met twee reispartners werken. We gaan nog twee mooie jaren tegemoet”, aldus Gerard Dielessen, algemeen directeur van NOC*NSF.

Lees hier het uitgebreide interview met Jeroen van Hest en Helen van Berkel over de scheiding met NOC*NSF.