Tata Steel Chess Tournament op bezoek bij PSV

Sinds een aantal jaar gaat het Tata Steel Chess Tournament 'on Tour' naar iconische locaties. Op donderdag 16 januari 2020 wordt de vijfde speelronde van het toernooi gespeeld in het Philips Stadion in Eindhoven. Via de thuisbasis van PSV wordt een associatie gerealiseerd tussen topschaken en topvoetbal.

Door Jan de Leeuw

Het Tata Steel Chess Tournament werd recent onderscheiden met de gouden SponsorRing in de categorie langlopende partnerships. Het toernooi is een vervolg op het Corus Toernooi en het legendarische Hoogovenstoernooi dat zijn eerste editie in 1938 had. Het geldt daarom als het langstlopende sportsponsorarrangement in Nederland.

De organisatie is er dit jaar wederom in geslaagd een topbezetting te realiseren. Zo geven wereldkampioen Magnus Carlsen, Fabiano Caruana (nummer twee van de wereld) en Anish Giri (nummer negen) acte de présence. Ook enkele supertalenten staan op de deelnemerslijst, zoals de Iranees Alireza Firouzja en de Rus Daniil Dubov. Het toernooi heeft haar thuis altijd gehad in Noord Holland, in Wijk aan Zee. Sinds 2014 worden een of twee ronden van het evenement gespeeld op een aansprekende, externe locatie. Dit concept heeft Chess on Tour als merknaam. Op donderdag 16 januari 2020 wordt de vijfde speelronde van het toernooi gespeeld in het Philips Stadion in Eindhoven. PSV, het Philips Stadion en Brainport Eindhoven worden daarmee verbonden aan het toernooi.

Branding van twee merken

In het kader van Chess on Tour was het Tata Steel Chess Tournament afgelopen jaren op bezoek bij evenementen en organisaties met de status van een ‘A-merk’ in de wereld van sport en cultuur. Denk aan het bezoek aan het Rijksmuseum in Amsterdam (2014), het gebouw ‘De Rotterdam’ van architect Rem Koolhaas (2015), het Instituut Beeld en Geluid (2018) en Stadion De Kuip van Feyenoord in 2017.
Tata Steel heeft verschillende doelen met Chess on Tour. Commercieel gezien is branding een belangrijk oogmerk (De Leeuw 2018). De merken Tata Steel en Tata Steel Chess Tournament worden geladen met waarden en betekenissen die verbonden zijn met de gastlocatie en de hosting city. Denk aan waarden als traditie, kwaliteit, kennis en innovatie.

Met het Philips Stadion in Eindhoven, de thuisbasis van PSV, als gastlocatie wordt een associatie gerealiseerd tussen topschaken en topvoetbal. Op het eerste gezicht lijken deze activiteiten weinig gemeenschappelijk te hebben, maar nadere reflectie levert andere inzichten op.
Volgens Myra Rooselaar, hoofd Corporate Branding Tata Steel en Chairwomen bij Tata Steel Chess Tournament, is bewezen dat de combinatie van denksport en fysieke sport enorm goed is voor de ontwikkeling van de hersenen bij jong en oud. “Je ziet dat topschakers fysieke sport beoefenen om fit te blijven en zo beter te kunnen schaken”, aldus Rooselaar. Schaken stimuleert en ontwikkelt analytisch en strategisch denken. Dat zijn competenties die ook aan de orde zijn bij fysieke sport. Denk bijvoorbeeld aan het belang van tactiek bij voetbal. Het succes van het Nederlands elftal in 2014 in Brazilië (derde op het WK) wordt onder andere toegeschreven aan de switch die Louis van Gaal maakte naar het 5-2-3 systeem.

Wereldkampioen Magnus Carlsen (links).


Thijs Slegers, manager perszaken PSV, is positief over de samenwerking van PSV en Tata Steel Chess Tournament. “PSV is er ontzettend trots op een speelronde van dit wereldberoemde schaaktoernooi te mogen huisvesten. Ons Philips Stadion is een thuisbasis voor topsport en we hebben de ambitie om dit zo vaak als mogelijk te laten zien. Onze voorzieningen zijn óók buiten het veld van wereldklasse en we vinden het geweldig dat het Tata Steel Chess Tournament voor ons heeft gekozen.”

PSV heeft sinds de zomer van 2019 Brainport Eindhoven als shirtsponsor. Dat is een samenwerking van vijf vooraanstaande ondernemingen in Eindhoven en omgeving: Philips, ASML, High Tech Campus Eindhoven, VDL Groep en Jumbo Supermarkten (www.brainport.nl). Deze bedrijven hebben een aantal gemeenschappelijke kenmerken zoals ondernemerschap, hightech en design. Een deel van de bedrijven maakt ook deel uit van de maakindustrie in Nederland. De Brainport-bedrijven werken samen op een aantal gebieden en doen aan kennisdeling.
Door PSV en het Philips Stadion uit te kiezen als locatie voor de Chess on Tour-editie van dit jaar maakt Tata Steel ook een verbinding met de bedrijven en het concept van Brainport Eindhoven. Ook dat levert lading op van de merken Tata Steel en Tata Steel Chess Tournament. Marleen van Amerongen, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Schaakbond, juicht het toe dat Brainport Eindhoven verbonden wordt met het Tata Steel Chess Tournament: “Het is fantastisch dat de Brainportregio schaken als instrument ziet om talent in de regio verder te ontwikkelen”.

Symposia met Toon Gerbrands en Erik Scherder

Op de dag dat de schaakgrootheden tegen elkaar spelen in het Philips Stadion vinden meerdere side events plaats, waaronder een symposium over de betekenis die schaken kan hebben voor het bedrijfsleven. Professor Erik Scherder houdt een inleiding over het belang van bewegen en schaken voor het brein van medewerkers van bedrijven. Johan Wakkie zal de maatschappelijke kant van het schaken toelichten en duidelijk maken welke rol de Brainport-Gemeenten kunnen spelen. Andere inleiders zijn Toon Gerbrands, Stijn Steenbakkers, Hans Böhm en Coenraad Spaans. Moderator bij dit symposium is Tom van ’t Hek, radiopresentator bij Langs de Lijn en voormalig tophockeyer.

Dit artikel is een ingekorte versie van het artikel van Jan de Leeuw dat in het nieuwe nummer van Sponsorreport is verschenen.