TCS verlengt titelsponsoring Amsterdam Marathon

Tata Consultancy Services (TCS) en sportorganisatie Le Champion hebben hun langdurige samenwerking voor de TCS Amsterdam Marathon met vijf jaar verlengd.

TCS is sinds 2011 titelsponsor van het hardloopevenement en blijft naamdrager tot en met de editie van 2025, het jaar waarin de marathon 50 jaar bestaat. Centraal in de hernieuwde samenwerking staat verdere integratie van digitale technologie, om de ervaring van lopers en toeschouwers van de TCS Amsterdam Marathon te verrijken. De 45e editie van de TCS Amsterdam Marathon staat gepland op zondag 17 oktober 2021.

Femke Halsema, burgemeester van Amsterdam: “We zijn verheugd dat TCS voor de derde maal op rij besloten heeft om voor vijf jaar de marathon van Amsterdam te sponsoren. Wat een goed nieuws voor de duizenden hardlopers die deze sportieve uitdaging keer op keer aangaan!”
Simone Kukenheim, wethouder Sport gemeente Amsterdam:“Mijn felicitaties voor Le Champion, TCS, maar ook voor alle Amsterdammers. De marathon is ons grootste jaarlijks terugkerende sportevenement, dat vele Amsterdammers, van jong tot oud, op ieder niveau in beweging krijgt en waarmee de stad ook internationaal in de sportieve schijnwerpers staat. Ondanks dat tijdens de Covid19-pandemie het plannen van een groot evenement als de marathon onzeker is, is de verlenging van het sponsorcontract voor de TCS Amsterdam Marathon t/m 2025 enorm positief nieuws.”

Platinum Label marathon

Sinds TCS titelsponsor werd van de TCS Amsterdam Marathon is het internationale hardloopevenement uitgegroeid tot één van ’s werelds grootste en snelste marathons. Tijdens de laatste editie in 2019 werd de deelnemerslimiet van 45.000 lopers bereikt en stond er een recordaantal van 140 verschillende nationaliteiten aan de start. In 2020 werd door de internationale atletiekbond, de World Athletics, het Platinum Label toegekend. Deze hoogste onderscheiding is een bekroning op de enorme ontwikkeling die het sportevenement de afgelopen tien jaar heeft doorgemaakt. In de wereld zijn er slechts twaalf andere marathons die in het bezit zijn van het label, de onderscheiding wordt onder andere toegekend aan wedstrijden met een zeer sterk topdeelnemersveld. In de ranglijst snelste marathonsteden staat Amsterdam op de zesde plaats.

René Wit, Race Director TCS Amsterdam Marathon: “Vanaf het moment dat TCS titelsponsor werd, delen wij dezelfde ambitie en toewijding om ons evenement te laten groeien. Niet alleen in deelnemersaantallen, maar ook in kwaliteit en beleving. Met het verlengde partnership kunnen wij onze toekomstplannen verder verwezenlijken, waarbij we blijven investeren in een aantrekkelijk eliteveld in combinatie met een totaal aanbod voor de breedtesport. Bovendien, in een tijd waarin technologie een steeds grotere impact heeft op sportevenementen, kunnen wij ons met TCS geen betere partner wensen. Wij kijken ernaar uit om samen op zoek te gaan naar nieuwe mogelijkheden om hardlopen met behulp van technologie nog leuker te maken.”

Josu Devasia, Country Head TCS Netherlands:“De reden dat we in 2011 met Le Champion gingen samenwerken, was om 'Health & Well-being' in de samenleving te bevorderen en onze focus op de Nederlandse markt te onderstrepen. Door van dit evenement een hardloopervaring te maken voor collega's, klanten, partners en zakenrelaties, groeide deelname uit tot iets groters dan alleen een geweldige manier om fit te blijven. Dankzij de TCS Amsterdam Marathon zijn er vele blijvende, leuke, waardevolle en relevante relaties opgebouwd. We zien vele mogelijkheden om de waarde daarvan voor toeschouwers en deelnemers verder te vergroten met behulp van technologie. We bouwen daarbij op de ervaring met de Virtual Run van afgelopen jaar. Ik kijk er naar uit om die mogelijkheden samen met Le Champion en andere partners te verkennen in de 5 jaar die voor ons ligt."

Virtuele editie biedt kansen

Wegens corona kon de TCS Amsterdam Marathon in oktober 2020 niet doorgaan. Als alternatief organiseerden Le Champion en TCS de Virtual TCS Amsterdam Marathon. Door middel van de Virtual Run app van TCS konden lopers hun eigen loopmoment en route bepalen, waar ook ter wereld. Ruim 6.000 lopers uit 104 verschillende landen deden mee aan deze speciale editie. Het succes van deze virtuele editie heeft ruimte gemaakt voor vele nieuwe mogelijkheden voor deelnemers, sponsoren en organisatie. TCS en Le Champion willen de komende jaren de toegankelijkheid, het bereik, de ervaring en de onderlinge verbondenheid van lopers naar een nieuw niveau brengen en de Virtual Run biedt daar unieke mogelijkheden voor. Beide partijen hebben daarom besloten de virtuele marathon een jaarlijks terugkerend onderdeel van het evenement te maken. Dit naast de reguliere editie, zodra ook deze weer in fysieke vorm georganiseerd kan worden.

Door virtuele elementen te verwerken in het fysieke evenement kan de marathon verder groeien zonder dat de beheersbaarheid van het evenement in de stad Amsterdam beïnvloed wordt. Ook kunnen deelnemers van andere TCS races in bijvoorbeeld Londen, New York, Stockholm, Boston, Chicago, Mumbai of Bangalore deelnemen, zonder daarvoor te hoeven reizen. Hierdoor kunnen fanatieke hardlopers het hele jaar door aan evenementen meedoen.

This Run Community

Om de ervaring van zowel toeschouwers als lopers ter verrijken, introduceerde TCS de afgelopen jaren nieuwe technologie die de ervaring van lopers en toeschouwers verbeterde. Zo biedt TCS sinds 2012 de officiële race app aan en krijgen lopers sinds 2019 een Smart Medal, die ze op sociale media kunnen delen. Ook bracht TCS Racefox naar Nederland, een op AI gebaseerde personal coach die hardlopers helpt zich voor te bereiden, hun techniek te verbeteren en blessures te voorkomen.

Met de internationale hardloopcampagne ‘This Run Unites Us’, belicht TCS de verschillende motivaties die deelnemers hebben om mee te lopen. Door deze te delen met andere hardlopers, wil TCS nog meer mensen motiveren ook te gaan hardlopen. Om deze individuele sport een meer gezamenlijk karakter te geven, wil TCS een This Run hardloop community maken. De integratie van fysieke en virtuele elementen sluit daar ook nauw bij aan. Via de hardloop community en de verschillende evenementen kunnen klanten en relaties van TCS gemakkelijker contact leggen met vakgenoten bij andere bedrijven en/of in andere delen van de wereld.

TCS sponsort hardloopevenementen over de hele wereld. De keuze voor hardlopen sluit nauw aan bij TCS’ kernwaarde om terug te geven aan de samenleving. Wereldwijd werken veel medewerkers, klanten en relaties van TCS achter een PC. Door hardloopevenementen te sponsoren en deelname te stimuleren, wil TCS een gezonde levensstijl onder medewerkers, klanten, partners en relaties stimuleren. Zij zijn doorgaans goed voor circa 3000 van alle deelnemers. Door deel te nemen, halen ze geld op voor kankeronderzoek van UMC Cancer Center Amsterdam: in totaal al meer dan 1.8 miljoen Euro.