Team Brunel biedt uniek platform voor business

Na de succesvolle campagne tijdens de vorige editie, resulterend in een tweede plaats, is Team Brunel ook nu weer van de partij als op 22 oktober de Volvo Ocean Race 2017-18 in Alicante van start gaat. Het is de vierde keer dat Brunel sponsor is van een team in de grootste zeilrace rond de wereld. "Onze partners;zijn letterlijk onderdeel van het team."

Het thema voor de nieuwe campagne is Engineering Future. Door ervaring, kennis, organisaties en mensen met elkaar te verbinden wilt Team Brunel nieuwe toekomstmogelijkheden creëren. Voor het zeilen, voor het individu en voor bedrijven.

"Naast het maximale resultaat in de race is het doel van Team Brunel om de volgende generatie een versnelling te laten maken door ervaring te koppelen aan talent”, aldus Gideon Messink, directeur van Sailing Holland en initiatiefnemer van Team Brunel. De combinatie van ervaring met talent staat ook centraal in de teamselectie. Schipper Bouwe Bekking past perfect in dat plaatje. Hij staat voor de achtste keer aan de start van de race der races en is de meest ervaren Volvo Ocean Race schipper ooit. Gecombineerd met jonge talenten, zoals onze landgenoot Carlo Huisman (winnaar America’s Cup 2017 met Team New Zealand) en Kyle Langford (winnaar America’s Cup 2013 met Oracle Team USA) uit Australië, ontstaat een hele mooie teamdynamiek.
Messink: "De ervaren generatie geeft kennis door aan de jonge generatie en de jonge generatie komt met nieuwe ideeën, die tot verrassend resultaat leiden. Team Brunel is onlangs op een gedeelde tweede plaats geëindigd in Leg Zero, een testwedstrijd voor de race. Terwijl we nog volop in de fase van teamselectie en testen zitten is dit ver boven verwachting. Het geeft aan dat onze visie op presteren in de race werkt.”Gideon Messink: "Onze visie op presteren in de race werkt”:

Je wordt gedwongen om te focussen en in korte tijd te beslissen

Bouwe Bekking

Hoogespannen en realistisch

Ook Bouwe Bekking is zeer te spreken over de aanpak en resultaten tot nu toe. "Ik ben zeer trots, dat we ook Peter Burling (New Zealand) en de Britse Annie Lush aan ons team hebben weten te verbinden. Peter is een uitermate talentvolle jonge zeiler (26 jaar), die zich meer dan bewezen heeft met een gouden Olympische Medaille en als stuurman van de winnende campagne van Team New Zealand in de America’s Cup. Met Annie (37 jaar) hebben we een vrouw aan boord die door haar Olympische ervaring en vorige ocean race-campagne met Team SCA weet wat er gevraagd wordt.”

De verwachtingen met betrekking tot de race zijn bij Bekking hooggespannen, maar ook realistisch. "Andere teams kenden een veel langere voorbereiding. Dan heb je alle tijd om een team samen te stellen, om te testen en te trainen en alles achter de schermen goed te regelen. Die tijd heeft Team Brunel niet, wat ook weer extra kansen en dynamiek oplevert. Je wordt gedwongen om te focussen en in korte tijd te beslissen. Deze mentaliteit zullen we in de race nodig hebben, dus dat maakt ons extra scherp. En we kunnen natuurlijk gebruik maken van alle data en ervaring uit de vorige race. We zijn niet de topfavoriet, in ieder geval nog niet”, doelend op zijn ambitie en wetende dat hij altijd om de prijzen wil mee strijden


Uitdaging, spanning en teamwork sluiten naadloos aan bij onze bedrijfscultuur

Jan Arie van Barneveld (Brunel)

Samenwerkingpartners

De dynamiek van het team zelf zien we ook terug op andere vlakken, bijvoorbeeld als men kijkt naar de partners van Team Brunel. Brunel en oprichter Jan Brand zijn de founding partners. Daarnaast wordt er samengewerkt met Abel Delft, ACE Ingenieurs- & adviesbureau, P2 Managers, EY (dat ook in de vorige editie partner was) en Royal Huisman.

"Als Brunel zijn we door de 4de keer verbonden aan de Volvo Ocean Race”, zegt Jan Arie van Barneveld, CEO van Brunel. "Uitdaging, spanning en teamwork sluiten naadloos aan bij onze bedrijfscultuur. In deze editie zetten we meer dan ooit in op de mix van jong talent en ervaring. Dat is ook Brunel. En de wil om te winnen! Ook dat is Brunel. Wij gaan de nieuwe generatie zeilers kansen bieden. Voor sponsors, zeilers, shore crew en onze mensen wordt het een feest!”

Royal Huisman is de werf die de Flyer en de Flyer II bouwde, de boten waarmee de legendarische schipper Conny van Rietschoten twee Whitbread Races won, de voorloper van de Volvo Ocean Race. Zij zijn Sailing Partner van Team Brunel. Inmiddels is de technische expertise van Royal Huisman een wereldwijd begrip geworden. Voor hen is de Volvo Ocean Race een ultieme showcase, waarbij innovatie en kennisoverdracht centraal staan en tegelijkertijd een uniek business platform om in de stopovers de contacten met bestaande klanten te verstevigen en nieuwe contacten te leggen.

Gideon Messink, voor de tweede keer initiatiefnemer van Team Brunel en zelf drie keer deelnemer aan de race, bevestigt de kracht van de Volvo Ocean Race als businessplatform. "We zien dat hoofdsponsors, zoals Brunel, het team ondersteunen, waarbij branding en storytelling een belangrijk middel zijn om commerciële doelstellingen te bereiken. Tegelijkertijd hebben we ook hele andere ervaringen met partners en hun doelstellingen, die soms voor het grote publiek minder zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld een partner die de sponsoring van het team benut heeft om relaties te leggen, die uiteindelijk tot een zeer winstgevende overname hebben geleid.”
En dat is volgens Messink gelijk de kracht van Team Brunel. "Team staat niet alleen voor het zeilteam, maar juist ook voor het team van bedrijven dat de campagne ondersteunt. Soms merken we dat bedrijven denken, dat je een hele grote investering moet doen om partner te kunnen worden van een team. Wij denken daar echter anders over”, aldus Messink. "De mogelijkheden voor partners zijn flexibel en gericht op het realiseren van hun doelstellingen. We maken dus altijd een tailor made pakket, waarbij we bijvoorbeeld kunnen focussen op bepaalde etappeplaatsen in de wereld of een inhoudelijke thema, zoals veiligheid, coaching of innovatie. Maar bijvoorbeeld ook de adoptie van één van de zeilers als ambassadeur van de partner behoort tot de mogelijkheden.”

Partners zijn letterlijk onderdeel van het team

Gideon Messink

Bijzonder is natuurlijk dat deze keer de finish in Den Haag zal zijn, wat het extra aantrekkelijk maakt voor Nederlandse bedrijven.

Het laatste woord is aan schipper Bekking: "Wat een campagne voor de Volvo Ocean Race uniek maakt, is dat we partners, hun medewerkers en relaties bij het hele proces betrekken. Bij succes &n tegenslag. Onze partners staan er middenin. Ze zijn letterlijk onderdeel van het team. Die interactie is uniek en geeft letterlijk een band voor het leven.”

Indrukwekkende cijfers

Als één van de vijf topevenementen in de wereld, realiseert de Volvo Ocean Race indrukwekkende cijfers:
* 1,7 miljard mensen kijken naar de race op TV, het online bereik bedraagt inmiddels 42 miljoen mensen en liefst 3 miljoen fans en 70.000 VIP’s bezoeken de race in één van de stopovers.
* De race start op 22 oktober in Alicante en finisht in juni 2018 in Den Haag. Gedurende de negen maanden durende race (46.000 zeemijlen) worden havens aangedaan in Lissabon, Kaapstad, Melbourne, Hong Kong, Guangzhou, Auckland, Itajal, Newport, Cardiff en Gothenburg.
* Momenteel hebben zeven teams ingeschreven voor de race. Er is nog altijd een mogelijkheid dat er een achtste team deelneemt. De teams zijn: Team AkzoNobel (Nederland), DongFeng Race Team (China), Team MAPFRE (Spanje), Team Vestas 11th Hour Racing (Amerika/Denemarken), Team San Hung Kai / Scallywag (Hongkong), Turn The Tide On Plastic (United Nations) en Team Brunel (Nederland)
* Door de introductie van het One Design-model en het hergebruik van de boten uit de vorige editie zijn de kosten voor een totale campagne van een team teruggebracht naar 10 tot 15 miljoen euro voor de hele race.


Voor meer informatie omtrent Team Brunel: Gideon Messink; gideon@messink.nl, tel. 06 - 53121534 of Anita van Oeveren, anita@sailingholland.net, 06 - 22667436